Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2019-12-13 - 09:36
Köpt en båt som impoterats

pär:

Köpte min första båt i förra veckan, denna var importerad av en herre i februari-08 och har använts på västkusten den här säsongen. Nu visar det sig att denna inte är ce-märkt ngt som han inte sade vid köpet och jag inte visste ngt om. Kan man tvinga honom till kostnaden av att ce-märka i efterhand? Han är helt ovillig till detta ,men vad jag förstår kommer man aldrig ifrån detta som importör av båt. Båten är en Glastron sx 195-05:a.

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Hej Pelle! Tråkigt att du köpt en icke CE-klassad båt. Många importerar billiga USA-båtar och säljer vidare utan CE-klassning. Detta kan stå dom dyrt och ingen handlare vill befatta sig med dessa båtar. Det är importören som är skyldig att båten är klassad vid införseln eller hans skyldighet att senare genomföra en klassning även om han inte längre äger båten. Att sälja en icke klassad båt som tillverkats efter 16/6 1998 är skäl för att häva köpet. Jag hänvisar till www.sjöfartsverket.se under rubriken "vad händer om jag inte CE-märker...". Får du ingen rättelse så tala först med din konsumentvägledare och senare kontakta vår jurist Hans Westman.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

De bestämmelser som finns om båtimport och eftercertifiering brukar kallas lite förenklat CE-märkning. Firmor som jobbar med detta ser inte sällan mellan fingrarna på alla krav som ligger bakom, skriver lite papper, samt sätter på båten en CE-skylt. Reglerna tenderar att vara en högst teoretisk konstruktion som ingen bryr sig om, för de som drabbas av dem som fuskar får avsevärda svårigheter att kräva rättelse. Och vad jag vet bidrager inte Sjöfartsverket i att aktivt sponsra att stoppa det hela. Det enda raka vore att lägga ner hela RCD-regelverket för import av åtminstone seriebyggda båtar som byggts enligt jämförbara andra regelsystem. För närvarande är det ett spel för gallerierna, och visar bara att samhällets regelambitioner är meningslösa om det inte sätts kraft bakom. I ditt fall har ju inte något gjorts. Mitt tips är att om inte din säljare har tydliga tillgångar som kan mätas ut (du kan kontrollera detta billigt själv via t.ex. www.ratsit.se) så låt det hela bero och se på kostnaden att anlita någon seriösare firma att CE-märka åt dig, om priset är lägre än båtens värde efteråt. Har han tillgångar kan det kanske löna sig att processa. Men då får hans tillgångar räcka för att betala även dina advokatkostnader, och det kan lätt bli lika mycket som båtens värde.
johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

johan Westman:

Sjöfartsverket anser via sina intärna promemorior att en icke CE-märkt båt är att betrakta som farlig. Att sälja en båt som inte är CE-märkt är felaktigt och är troligen grund för hävning. Det sistnämnda är inte rättsligt prövat, men det är min bedömning. MVH! Johan (inte Hans) Westman Jurist åt Sxk