Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Vinterköp av båt

Liselott Engelbertsson:

Skall köpa en båt från en båtsäljare (företag) som vill att vi betalar nu men får båten när isen har smält. Då båten står på land i företagets inhägnade område så har de föreslagit att vi skriver ett vinterförvaringsavtal där vi hyr en vinterförvaringsplats av dem. Vi får alla nycklar utom en och alla andra handlingar (instr böcker mm). Dock får vi ingen nyckel till deras inhägnad. De hävdar att detta skall vara tillräckligt för att en äganderättsövergång skall anses vara gjord. De hävdar att lagen har ändrats så att detta förfarande skall vara OK. Är jag skyddad med ovanstående förfarande vid en eventuell utmätning av säljarens egendom? De skall göra en genomgång av båten före leverans och garanterar att allting fungerar vid leveranstillfället då vi ju inte har kunnat besiktiga alla funktioner i sjön. Hur skall man skriva detta i kontraktet?

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Har man tillfullo betalt båten så äger man den och ska då har fri tillgång till den. Alltså nyckel till det inhägnade området så att man kan ta ut båten närhelst man önskar. I dessa tider vill båtföretagen ha in pengar så fort som möjligt. Därför hade jag aldrig betalat mer än handpenning nu mot bankgaranti och sedan full betalning när allt är OK vid leverans i vattnet. I kontraktet ska framgå att alla pengar återbetalas omgående/inom en vecka om allt inte är normalt vid leverans. Visserligen säger Konsumentköplagen att säljaren har rätt till att åtgärda fel, men jag har givetvis möjlighet att i kontraktet vara hårdare än så. Idag är det läge att vara tuff med sina krav om inte priset är våldsamt nedprutat. Beträffande äganderättsövergång på säljarens mark överlåter jag till SXK´s jurist att besvara. Juridisk rätt är en sak - verkligheten ofta en annan.