Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Vad gäller vid dolt fel?

Kalle:

Vad gäller om jag säljer en båt som sedan visar sig ha ett dolt fel som jag inte själv visste om? Hur länge är jag som säljare och privatperson ansvarig för dessa? Vad händer om jag hålls ansvarig? Måste köpet gå tillbaka? Det kan ju vara så att man som säljare inte har ekonomisk möjlighet att låta ett köp gå tillbaka. Detta måste väl vara ett problem för alla som skall sälja en båt från 70 eller 80 talet?

Kalle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 02:54

Kalle:

Själva poängen med min fråga var ju HUR LÄNGE man som säljare och privatperson har ansvar för ett eventuellt dolt fel? Det kan ju röra sig om ett fel som fanns när man själv köpte båten, eller rent av ett konstruktionsfel.
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 02:54

Johan Westman:

Hej Kalle! Om du går in under arkivet och tittar så besvarade jag en snarlik fråga den 15/6 i år. Om det finns något du inte får svar på där kan du höra av dig till mig på johan@westmanlaw.se MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk
Kalle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 02:54

Kalle:

Då tar vi ett exempel som är relevant för många säljare och köpare av plastbåtar, nämligen böldpest. Denna process kan ju ha pågått i många år, ja rent av sedan båten var ny, och passerat många ägare innan den upptäcks. Är det med automatik ägaren närmast före den ägare som upptäcker böldpesten som bär hela ansvaret?
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 02:54

Johan Westman:

Hej Kalle! Jaa du om det fanns ett bra svar på den frågan skulle många jurister bli arbetslösa. Lagtexter talar ofta om "inom skälig tid". Med skälig tid avses då den tidsåtgång som har skett efter det att skadan har eller borde ha upptäckts. Tyvärr är det så att det är från fall till fall och därför går det inte att ge ett exaktare svar än så. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk