Mikael Bleeker:
Hej! Jag har skrivit kontrakt med en båt mäklare och betalat handpenning på en båt som jag gärna vill ha. I kontraktet finns en besiktningsklausul som går ut på att: om det vid besiktning framkommer brister skall priset omförhandlas. I en bilaga till kontraktet specificeras båten noggrant med utrustning och skick. Bl.a. står det att den är "blästrad och epoxibehandlad 01" och " Proffs renoverad all teak 06". Vid besiktning av besiktningsman framgår det med all tydlighet att det inte föreligger någon epoxibehandling och att teakdäcket inte är "proffs renoverat", utan helt slut med läckage in i ruffen som följd. Min inställning är att det finns två lösningar: 1 Säljaren levererar det som står i specifikationen dvs, epoxybehandling och teakrenovering. 2 Priset sätts ned motsvarande vad det kostar att åtgärda, ca 1/3 av begärt pris. Här kan man ev. ha lite olika uppfattning om kostnaden men offert får väl tas in från lämpligt varv. Kan mäklaren/säljaren dra sig ur och vägra sälja enligt ovan 1 el 2 sedan det avslöjats att åtminstonde två utfästelser inte varit korrekta? Det finns inget i kontraktet om detta. Tacksam för svar Mvh: Mikael Bleeker
- Logga in för att skriva kommentarer
- 112 visningar