Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Kan säljaren dra sig ur?

Mikael Bleeker:

Hej! Jag har skrivit kontrakt med en båt mäklare och betalat handpenning på en båt som jag gärna vill ha. I kontraktet finns en besiktningsklausul som går ut på att: om det vid besiktning framkommer brister skall priset omförhandlas. I en bilaga till kontraktet specificeras båten noggrant med utrustning och skick. Bl.a. står det att den är "blästrad och epoxibehandlad 01" och " Proffs renoverad all teak 06". Vid besiktning av besiktningsman framgår det med all tydlighet att det inte föreligger någon epoxibehandling och att teakdäcket inte är "proffs renoverat", utan helt slut med läckage in i ruffen som följd. Min inställning är att det finns två lösningar: 1 Säljaren levererar det som står i specifikationen dvs, epoxybehandling och teakrenovering. 2 Priset sätts ned motsvarande vad det kostar att åtgärda, ca 1/3 av begärt pris. Här kan man ev. ha lite olika uppfattning om kostnaden men offert får väl tas in från lämpligt varv. Kan mäklaren/säljaren dra sig ur och vägra sälja enligt ovan 1 el 2 sedan det avslöjats att åtminstonde två utfästelser inte varit korrekta? Det finns inget i kontraktet om detta. Tacksam för svar Mvh: Mikael Bleeker

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Kan man lita på en säljare som farit med osanning på väsentliga punkter? Har du försökt förhandla med säljaren/mäklaren enligt dina två förslag på lösning? Är mäklaren auktoriserad och har han fullmakt att helt genomföra affären? Du verkar ha förälskat dig i båten trots dess brister. För att seriöst kunna visa vad det kostar att åtgärda så begär in offert från helst två oberoende välkända marina företag. För en normal 10 m segelbåt är det svårt att komma under 150 000:- för de två stora åtgärdena. Mitt råd är att avbryta affären och återta handpenningen. Det finns trots allt en väldigt massa båtar till salu - särskilt i år och priserna är på nedåtgående.
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 10:28

Johan Westman:

Att ge ett entydigt råd är svårt och med den lilla mängd information du givit nästan oansvarigt. Jag vet inte om du använt ett standardkontrakt eller om du har ett "egensnickrat" kontrakt. För att kunna svara på din fråga behöver jag därför se själva avtalet. Rent generellt verkar alternativ två vara det bästa alternativet om du nu verkligen vill ha båten, ty alternativ ett är att avråda ifrån då du inte vet vilken kvalitet och omtanke en säljare skulle lägga ner på de åtgärderna. Alla parter i ett avtal kan nästan alltid dra sig ur avtalet. Den andra frågan är vilka rättsföljder det får och i detta fallet kan du om så skulle ske kräva tex fullföljd av kontraktet. Efter mina 11 år som processande jurist vet jag att det inte går att säga vad de åtgärderna du talar om skulle kosta så om du vill fullfölja köpet enligt alt 2 bör du ta in offerter från minst två seriösa reparationsföretag. Jag är medveten om det svåra i att först hitta två seriösa företag och sedan två som vill lämna offert, men lycka till och ring gärna om du har följdfrågor. Glada selgarhälsningar! Johan Westman Jurist åt Sxk