Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Dolda fel

Annelie Sjöqvist:

Hej! Jag och min man köpte en Omega 34 i oktober 2008. Denna hade stått på land i ca 1½ år och således kunde vi inte köpa den när den låg i vattnet och dessvärre inte besiktiga den i vattnet heller. Säljaren försäkrade oss att det inte var något fel på motor och annat viktigt. Dock har nu efter sjösättning upptäckts att propellern är defekt med anledning av att den inte fäller ut förrän efter dryga 2 minuter. Detta bör väl säljaren få betala för att fixa till? Vidare hade säljaren sagt att rodkicken inte kunde hålla upp bommen tillfredsställande, men att säljaren trodde att bommen var för tung för rodkicken. Dock har det nu visat sig att rodkicken helt saknar gasfjäder. Utan denna fungerar rodkicken naturligtvis inte. Detta bör väl säljaren också få betala för?

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

När jag läser din text får jag en känsla av att du inte undersökt/besiktigat båten på rätt sätt. När det gäller privatköp åligger det köparen att särskilt noga gå igenom allt - själv eller med hjälp av kunnig besiktningsman. Därtill ska köpekontraktet var fullständigt och med angivande av allt som ingår i köpet och alla ev felaktigheter. Muntliga utfästelser väger lätt. Givetvis är det farligt att en propeller inte alltid fungerar rätt. En typisk sak att först kontrollera på land - kärvar den, är den skadad etc. Betr rodkicken så levereras den som standard utan gasfjäder. Gasfjäder används då man vill kunna lyfta bommen över det fasta läget. En rätt monterad rodkick av rätt modell håller uppe bommen utan gasfjäder. Jag tycker nog att du får "bita i det sura äpplet" och fixa det hela själv. Vill säljaren ställa upp i någon grad är det naturligtvis tacksamt. Lycka till Lennart Lundin