Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Cross Border Leasing

Henrik:

Crossborder leasing Johan Westman johan@westmanlaw.se 2007-04-18 18:17 Hej Hans! Jag har nu sökt och funnit att jag inte har någon bra och aktuell info att ge dig. Jag måste därför tyvärr låta frågan vara obesvarad och hoppas att någon anna kan bidra. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk

Henrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 05:59

Henrik:

Hej, Cross Border Leasing är ett väl etablerat och förmånligt sätt att köpa t.ex. en båt på. Detta sker självfallet helt öppet och är definitivt inget skattefusk eller mygel/brottsligt. Sverige är nu en del av EU och vi lyder under samma direktiv. Inom EU har man t.o.m. uttalat att ett av syftena med att möjliggöra t.ex. Cross Border Leasing är att på sikt få länderna att också få till en homologisering av skatteregler/momsregler. Det är de konstiga skattereglerna som ska klandras. Definitivt inte de personer/båtägare som använder sig av regelverket för att få en förmånlig finansiering. Flera seriösa företag i Holland och England tillhandahåller Cross Border Leasing. Nackdelen är att man får en båt som faktiskt är "lätt begagnad" när man får den. Titta t.ex. på dessa länkar från några sedan länge etablerade företag; www.crossborderleasing.com www.maraut.com www.expertease.nl Seglarhälsningar Henrik
Lars E (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 05:59

Lars E:

Hej, Cross Border Leasing innebär att t.ex. en båt chartras under den perioden som normalt båtar befinner sig på land (okt-maj). Båten måste ha "tagits i bruk" under minst 3 månader (eller 100 timmar) för att den enligt EU direktiv och därmed juridiskt ses som begagnad inom EU. Man kan helt klart ta båten i bruk genom att helt enkelt förvara den på land med normal tillsyn och (i likhet med alla andra båtar som också är "i bruk" då) genom att t.ex. ombesörja täckning, uppallning, tvättning, bottenmålning, vaxning, frostskydd, avfuktning, div. förbättringsarbeten, mont. av ny utrustning och inte mist regelbunden tillsyn av täckmtrl. pressenning m.m. Försäkringsvillkoren kräver även kontinuerlig tillsyn m.m av försäkringstagaren. Man kan självfallet köpa dessa tjänster om båten t.ex. ligger i England under vintern. En normal förvaring(=bruk)bruk på land i 3 månader medför helt klart att båten då räknas som begagnad enligt gällande EU-direktiv. Vill t.ex. Skatteverket i Sverige "rucka" på regelverket när en båt ses som begagnad så måste man isåfall jobba på att få EU att ändra på direktiven. Än så länge så gäller dock direktiven om 3 månader. Handlar det om bruk 3 månader sommartid så är det rimligt att båten då tas o bruk på det sättet som är normalt på sommaren(=i vattnet o båtfärder i mån av tid/väder). Fritidsbåtar ses ungeför som "hobby/leisure)" och det innebär att man de factó har fritidsbåten "i bruk" hela året vilket även inkluderar vinterperioden då fritidsbåtar normalt är slipdragna. Fritidsbåtar är ju också i verkligheten en "året runt hobby" vilket för de flesta innebär många trevliga stunder även när båten ligger i vaggan. För mig och många andra "hopplösa båtfantaster" så är ju båten ett genuint helårsintresse vilket kanske inte riktigt alla har förstått.... Det handlar ju inte bara om semesterveckorna i juli, även om de kan vara ännu trevligare. Hälsningar Lasse