Hoppa till huvudinnehåll
livet_65
Senast inloggad: 2023-10-31 - 13:23
Båtköp från Holland

Michael Björnskiöld:

Hej! Jag står i begrepp att ev. köpa båt i Holland till våren. Min fråga är: vad blir det för mer kostnader utöver köpes summan?(båten är skattad i EU)Vad behövs göra för att kunna använda den helt "lagligt"? Det rör sig om en 33-34 fots segelbåt. MVH Micke

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 05:30

Magnus:

Citat" Huvidregeln inom EU är att om den är begagnad skall moms inte utgå. Dock med ett stor DOCK, dessa regler följer inte det svenska Skatteverket. Om SKV får för sig att du har momsat i ett annat land och de tror att du gjort så för att slippa svensk moms så kan de bråka med dig på alla sätt. " Vad är det för referensbeteckning på den refererade EUregeln, och var finner man den i fulltext. Hur är det överhuvud taget tänkbart att de svenska skattemydigheterna skulle kunna sätta sig över en sådan EU-bestämmelse?
Mats P (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 05:30

Mats P:

Har planer på att köpa en 80-tals segelbåt i England båten är byggd i EES. Har jag fattat rätt att det blir samma sak som att köpa en begagnad båt i Sverige? Inget krav på moms, tull, CE i Sverige när jag seglar hem den? VH Mats P
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 05:30

Johan Westman:

Det avgörande för mervärdesskatt inom EU är att båten har momsats in i EU. Den måste därmed ha momsats in av den förste ägaren. Om du då¨har köpt en ny båt blir det du som momsar in den. Om du har köpt en begagnad båt gäller andra regler. Huvidregeln inom EU är att om den är begagnad skall moms inte utgå. Dock med ett stor DOCK, dessa regler följer inte det svenska Skatteverket. Om SKV får för sig att du har momsat i ett annat land och de tror att du gjort så för att slippa svensk moms så kan de bråka med dig på alla sätt. Är båten några år minskar risken, men en båt som endast är ett fåtal år gammal, då är risken ganska liten. Yttranden om hur enskilda länders medborgare sköter sina båtar delar jag inte och dessa åsikter är inget Sxk står för, utan är endast en privat åsikt från en enda medlem. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Vid nyköp gäller bl a särskilda momsregler. Är båten däremot begagnad (över 3 månader/100 tim brukstid) så uppkommer inga moms- eller tullfrågor om båten ägs och är momsad inom EU. Det enda som kan tillkomma är frakt hit samt givetvis försäkring och registrering om den ska seglas hit. Besiktning och lyft etc är ofta dyrare utomlands än här. Se upp med eventuella upplupna kostnader hos marinan. En aspekt är att båtar i Holland är ofta i sämre skick än de som ligger i Östersjön. Och tyskar sköter sina båtar bättre än holländare - om man nu redovisar erfarenheter från flera år.