Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Äganderätt

Göran Ståhl:

Jag har köpt ny båt (Dehler 29) och har ett köpekontrakt (order) daterat 9/5 2007. Båten är försenad minst 4 veckor och leverans är planerad att ske andra halvan av juli. När övergår båten i min ägo? Är köpekontraktet tillräckligt, eller behövs ytterligare handlingar? På grund av förseningen har jag krävt avdrag på priset eller mer utrustning som kompensation, då jag fått planera om min semester. Säljaren hänvisar till varvet i Tyskland, men mitt avtal gäller ju Dehler Yachts Sverige AB, så de får väl ansvara gentemot mig? Jag har inte heller fått avisering om att slutbetala och har inte velat betala utan sådan avisering, särskilt som det har varit osäkert när leveransen blir. Kan jag innehålla en del av betalningen, i så fall hur mycket är rimligt? Det är inte troligt att det blir någon sammanhållen segling i år. Slutligen, när senast bör jag försäkra båten? Det var mycket frågor, men det är mitt första nybåtsköp. Tack på förhand Göran Ståhl, medlem 765941

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 02:30

Johan Westman:

Hej Göran! Så här i semestertider var det många frågor. Jag får be dig ringa mig så skall jag besvara dina frgåor. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk 08-7165481