Pär Sköld:
Hej! Jag har hittat en intressant segelbåt i Holland som säljs av en privat person som ursprungligen köpt den av en båthandlare i Holland, men känner lite tveksamhet då det handlar om mycket pengar och risk. Det jag funderar över är: 1. Besiktning av båten finns det några väl renomerade besiktningsmän (engelskspråkiga) som någon har erfarenhet av och vad kostar en besiktning uppskattningsvis? 2. Vad kostar en lastbils transport Holland-Stockholm ca. och har någon bra referenser på transportörer? 3. Vad har man för skydd som konsument i Holland om man köper båt av en privat person? 4. Kan man kolla upp ägaren att han verkligen äger båten och är en seriös person 5. Kontraktet på engelska men vad skall man tänka på förutom besiktnings klausul, Skulder på båten, rätt ägare etc? Finns SXK kontraktet på engelska 6. Är det någon som har erfarenhet hur man på bästa sätt säkrar att betalningen och att övertagande av båten sker på korrekt sätt. I mina kontakter med tullsvar behöver fick jag till svar att inga dokument behöver presenteras för tullen när båten transporteras till Sverige. En hel del frågor och kanske något jag glömt.. Hoppas någon kan bena ut mina funderingar. Hälsningar Pär Sköld
- Logga in för att skriva kommentarer
- 110 visningar