Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Värmaren startar inte

Jörgen:

Hej

Detta verkar det vanligaste inlägget på diverse forum, problem med Wallas värmaren.
Mitt är följande = Värmaren har inte fungerat sedan jag köpte båten, lämnade in den på service i vintras och pumpen byttes ut som var den felande länken. Värmaren har provkörts hos f:an som gjorde servicen. Den återmonterades i helgen, och för säkerhetsskull hade jag motorn på när jag skulle göra första startförsöket, den röda lampan tändes efter en liten stund men slocknade sedan och jag har inte lyckats få den att lysa något mer efter det. Det enda jag kan tänka mig som kan vara fel är att när jag monterade värmaren inte fick det mittre röret ordentligt på plats i skorstenen, d.v.s det är antagligen otätt mellan det yttre och det inre, kan det vara orsaken i detta fall ?

Mvh

Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Jörgen:

Läste precis ett tidigare inlägg ang. start svårigheter och ville bara förtydliga hur det ser ut hos mig. Själva start panelen sitter relativt nära strömförsörjningen,typ några decimeter kopplad till elpanelen med 6kvm:s kablar, ett arrangemang som jag också är lite frågande över,kan strömförsörjningen gå den vägen eller bör den gå direkt från batteriet ? 6kvm:s kablaran från batteriet betjänar ju hela panelen i övrigt !! Från panelen sedan är det ca 3,5 m till själva värmaren och däremellan är det ju bara 6-ledar kabeln som går.
Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

Bland annat värmares elledningsproblem behandlas i
www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Övrigt + Varm och skön båt.
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Jörgen:

Hej Ernst

Där stod mycket matnyttigt, tack för det men jag begriper ändå inte. Är det helt feldraget hos mig ? Jag vet ju inte om värmaren någonsin har fungerat eftersom den inte funkade från början. Bifogar en snygg liten teckning på hur det ser ut hos mig. Det är alltså ganska kort mellan batterier och elpanel och väldigt kort mellan panel och värmarens manöverpanel och sedan är det jättelåångt 3,5 m till själva värmaren och där går det ju endast en 6 ledare som ska tända värmaren, känns ju som om det är heltokigt...eller ?

Mvh

  Klicka för bild eller dokument
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Hasse Svedberg:

men du säger inte i din första fråga att värmaren slutade fungera. Du säger bara att den röda lampan slocknade! Vad hände igentligen?
- Tändes först den gröna när du slog till strömmen och gick fläkten och hrde du set kluckande ljudet från brä-pumpen?
- När du sedan hållit knappen till glödströmmen intryckt (hur länge?) hur lång tid gick det innan den röda lampan tändes? Den är den egentliga indikeringen på att värmaren tänt. Fortsatte fläkten att gå?
- Stängde du av värmaren med strömbrytaren? Fortsatte fläkten att gå?

Att den röda lampan slocknar under drift kan bero på följande:
- glödlampan gick sönder. Värmaren fortsätter att gå!
- tempgivaren som sitter tryckt mot brännaren med en liten spiralfjäder har kommit urläge. Värmaren fortsätter att gå men stannar om man slår ifrån strömmen. Detta är farligt eftesom det då inte sker någon efterkylning och ventilation.
- lågan har slocknat. För att den röda ska tändas måste värmaren ha brunnit med bra låga flera minuter. Den troligaste orsaken är att bränsletillförseln upphört. Pumpen brukar inte sluta pumpa om den väl kommit igång (det vanliga är att den inte startar). Hörde du om den gick? Har du kollat om bränsle röret/slangen i tanken verkligen når ner till bränslet? I pumpen finns backventiler som kan vara otät pga föroreningar? Såg du möjligen om det fanns bränsle i returslangen till tanken?

Om värmaren väl har tänt så har du inte för långa ledningar. I drift är strömmen inte så hög.
En otäthet mellan yttre och inre röret tror jag inte gör så att den slocknar. Man får en återcirkulation av en del av förbränningsgaserna. Det finns fortfarande mycket syre kvar i den förbrända luften.
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Jörgen:

Hej Hans

Nu ska se vi om jag kan bena upp dina frågor:

- Gröna lampan tändes och fläkten gick igång, något kluckande hörde jag ifs inte från pumpen, men att den går det hörs. Värmaren är ju provkörd av servicef:an så jag antar att det inte är något stopp, har inte kollat.En sak till jag glömde nämna, bränslet köpte jag nog förra säsongen, kan det vara för gammalt ?
- Höll knappen intryckt i gott och väl 1 minut enligt instruktionsboken.Den tändes efter några minuter och fläkten fortsatte gå efter det.Men det kom ingen värme.
- Jag stängde av med strömbrytaren på manöverpanelen.

Pumpen är helt ny, slangarna är det inte, tyvärr så är dom ju inte genomskinliga så man ser ju inte vad som händer!Slangen i dunken går ända ner till botten. vet inte om det var bränsle i returslangen.Ska kolla tempgivaren.

Jag är verkligen tacksam för all hjälp jag får !!
Mvh
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt:

Komplettering av svaret 04-05-17 Elledare.

Det är oklart om värmaren får tillräcklig spänning på sina anslutningsskruvar då tändningsförsök pågår. Kan mätas enligt bifogad figur.

Det är oklart vilken area det är på ledarna i 6-ledarkabeln och om + och - överförs med en ledare vardera eller tre parallellkopplade ledare.

Det är oklart vilken strömstyrka (ampere) just din värmartyp kräver vid start.

  Klicka för bild eller dokument
jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

jörgen:

Om värmaren får tillräcklig startspänning på sina anslutningsskruvar vet jag inte men har ändå tänkt dra 2 st 6kvm sladdar från manöverpaneln till batteriet med lös säkring på.

Ledarna i kabeln är på vardera 1,5 kvm och det är bara den kabeln som går till värmaren, det sitter ju sockerbitar på vardera sidan i manöverpanelen och värmaren och om det är 3 + och 3 - eller om vardera ledare har olika funktioner vet jag inte heller. Har ingen voltmätare ännu så att jag kan mäta strömstyrkan vid värmaren men har en kollega jag kan låna av.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt:

Angående spänningen (volt) vid värmarens anslutningsskruvar citeras här den tidigare nämnda rapporten:

"Håll kvar mätspetsarna, starta värmaren och avläs spänningen både under startförloppet och under drift. Är spänningen vid värmarens anslutningsskruvar under 10,4 till 10,8 volt vid någon tidpunkt är den för låg. Denna kritiska spänning varierar något mellan fabrikaten och även mellan olika exemplar."

Angående den ström (ampere) som värmaren kräver i starten bör den framgå av beskrivningen, eller om man vet vilken typ det är borde det finnas någon information hos leverantören. Några typer finns med i rapporten.


Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Hans Svedberg:

Den röda lampan tändes ju och det kan den bara ske om värmaren har tänt och brunnit några minuter så att tempbrytaren slagit till (alt ett elfel är osannolikt). Alltså är det inget problem med för låg spänning (glödströmmen är ca 5 A och i drift drar fläkten ca 1 A).

Nu tänkte jag fråga hur du vet att pumpen går/gick men upptäcker att du inte talat om vilken typ på Wallasvärmare du har. Gamla Wallas 1800 ev 1800B har en membranpump som gör ca 1 pumpslag/sek (kommer det luft i bränslet ca 10 ggr högre frekvens). Något annat ljud från pumpen hörs inte.

Du säger också "Men det kom ingen värme". Det måste gå åtminstone tio minuter innan man kan känna att luften från utsläppet i båten är varm. Däremot kan man känna på skorstensluften!

Hade värmaren verkligen slocknat? Din röda lampa kan ha gått sönder speciellt om din generator lämnat hög spänning. Jag tror att tempbrytaren ligger på minus-sidan. Om så är fallet så ska lampan tändas om den jordas där.

Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Jörgen:

Hej Hans

Ang.modell se rubriken.
Pumpen är helt ny så jag vet inte riktigt vilken typ det är på den men jag kan höra att den går fort men inte högt när jag sätter örat på värmaren där pumpen.

Det hann nog komma lite värme , var och satte handen på skorstenen för att känna efter men sen blev det inget mer och då hade den stått och gått ett tag....hmm, ska kolla lampan för säkerhets skull ! Kanske inte gav värmaren tillräcklig tid ändå efter att lampan slocknat !

Mvh
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Hasse Svedberg:

Jag såg inte rubriken! Det här med pumpen verkar konstigt. Du säger att den går fort. Om originalpumpen suger luft så har den ett smattrande ljud annars ett lungt tickande oberoende av fläktens varvtal. Den pumpar in ett överskott av bränsle till vekkoppen- det som inte går åtrinner tillbas till tanken genom returslangen.

Hur ser din pump ut? kan du rita eller visa en bild på den?

Hasse S
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Jörgen:

Hej Hans

Ska försöka ta en bild på den vid tillfälle.
Pumpen monterades hos Båtaccenten där jag hade värmaren på service för 680:- så det borde ju vara rätt sort....hoppas man. Det låter som en elektrisk motor som går, det var det jag menade med att den går fort.

Mvh
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Hasse Svedberg:

Jag bor nära firman, var där senast i går. Jag tycker det verkar som om de satt in fel pump. Hur de nu har lyckats med det! Jag tycker du ska kontakta dem. Bor du långt ifrån?
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Jörgen:

..tyvärr, jag bor i Norrtälje och det är ju en bit.
Ska försöka kvista ner till båten idag och kolla vad det är för pump.
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Jörgen:

En helt annan fråga, Hasse.
Du har ju en massa finurliga lösningar på din Anemon har jag sett. Jag skulle vilja ha någon sorts broms till Ankarolinan, för när jag lägger till brukar jag försöka hålla bandet sträckt hela tiden och på så sätt bromsa farten lite, men risken för brännskador i handen är ju då rätt stor. Så någon sorts broms som man kan ställa hårdhet på vore ju inte så dumt, har du något tips ?

Mvh
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Hasse Svedberg:

Jag föreslår att vi fortsätter värmardiskussionen bilateralt med E-post. Vi kan ju sedan återkomma hit i forum och avrapportera den lyckliga lösningen på problemet.

Ev skulle jag kunna prata med Båtaccenten men då behöver jag förstås mer underlag från dig.

Som svar på Off topic så har du sett att jag har två stackade servocleat och de nyper ju direkt. Mitt förslag är att du lägger bandet moturs ett halvt varv runt en skotvinsch. Jag tror friktionen är lagom för att hålla bandet sträckt (men det är viktigt att man är säker på att ankaret greppar först och det gör ofte intee t ex Bruce om linan är sträckt i det momentet). Bromsa sedan genom att lägga handflatan mot bandet på vinschen! Friktionen mot trumman ökar markant och blir förhoppingsfullt mycket större än mot handen!

u.p.a.
Hasse S
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Jörgen:

Värmaren fungerar !! Lösningen var så enkel så att det nästan är pinsamt. Lite milt våld löste det hela.Tog loss serviceluckan för att ta lite bilder och passade på att kolla eventuella lösa kablar...det var det inga,kollade om pumpen sög vilket den inte gjorde, så jag tänkte...jag knackar väl lite på pumpen då.
Gick bort till panelen för att prova igen ..och då lät på ett helt annat sätt. Ganska högt knackande och efter det när den hade sugit upp vätska , ett lugnare nästan hjärtslagsaktikt ljud och efter ett tag tändes lampan och fortsatte lysa och sedan kom värmen, den goa värmen !!
Det måste nästan ha varit något skräp eller så som satte stopp någonstans men som lossnade efter knackandet.Så kan det gå....tack för all hjälp !!!

Ang.den andra frågan: ja det kanske man kan göra, brukar ju sträcka upp ankarlinan med vinschen väl på plats..ska prova om det ger mig den broms jag vill ha.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Hasse Svedberg:

Det gamla vanliga felet (nästan). Det ovanliga i ditt fall var att den slutade att pumpa, det vanliga är att den efter en längre vila inte startar!
Du behöver nog inte oroa dig för ledningsareorna!
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt:

Gratulerar till värmarstarten.

Den aktuella pumpen har en inre brytare som arbetar en gång per pumpslag. En orsak till pumpstopp kan vara att den inre brytaren har fått brända kontaktytor. Det i sin tur kan bero på att pumpen saknar eller har skadad gnistsläckningsdiod.

Gnistsläckningsdiod behandlas i rapporten som är nämnd i svar 2.
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Jörgen:

Hej på er

Ja det är ju märkligt att den hann kärva fast på så kort tid, hämtade värmaren i Mars och då var ju pumpen ny ! Tror att den saknar dioden, eller är helt säker på att den gör det och skall införskaffa en sådan snarast.

Mvh
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:13

Hasse Svedberg:

Hade 1800B en originalmonterad diod? Med eller utan gick den många år utan problem. Ett par gånger fick jag knacka på den efter vintervilan. Det var allt!

Hasse S