Hoppa till huvudinnehåll
Filosofi
Senast inloggad: 2022-04-20 - 06:32
Ankarspel i aktern??

Anders Andersson:

Har en Allegro 33. Som nog alla vet är det hopplöst att ankra från fören, då Allegron är en notorisk ankarseglare. Hade tänk att montera ett elektriskt ankarspel i akter, då kättingen blir tyngre och tyngre för varje år. Någon som har erfarenhet eller tips.

Anders A

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Till en början: Har du provat att sätta ett "ankarsegel " med pistolhakar på akterstaget. DVS en liten Genua på kanske 2-3 m2 som skotas tajt mot båda sidor/förut.

Annars föredrar jag blyad lina istället för kätting i aktern till el.ankarspel.

Ännu bättre är att byta åtminstone ena skotwinchen till elektrisk. Börjar bli rimliga i pris och därtill små byggmått.
Vinsten blir ju dubbel nu när muskelstyrkan minskar med åren.

Patrik Andersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-16 - 15:09

Patrik Andersson:

Hej.
Vi har instalerat ett ankarsel bak på våran Granada 31.
10 m kortlänkad kätting och 40 m lina, ankarspelet som är monterat inne i båten och linan går ut genom ett hål i akterspegeln,sedan kan man hissa upp ankaret samt beslag så att det inte bromsar på kryss.

Deta fungerar utmärkt och är en lyx som jag inte skulle vilja vara utan.Vi har ett frifall 600.Kostar ungefär som en liten plotter Ca 10000 kr.

Elektris winch är lite dyrare 15000 kr så det valde vi bort.
Lennart Walld&… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-16 - 15:09

Lennart Walldén:

Ank-arsel ????? :-)))

F'låt....men det var rätt kul!

/Lennart
Martin Gelander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-16 - 15:09

Martin Gelander:

Hej
Jag har ett ankarspel i aktern på min Allegro 33:a och tycker att det fungerar utmärkt. Stuvfacket i aktern har jag delat med en mellanvägg för att få plats för kättingen. Min akterlucka är delad i två delar, och den delen spelet sitter har jag bultat fast. Ankarrullen sitter med fyra kraftiga bult, det är här krafterna blir som störst.
Jag är mycket nöjd med arrangemanget. En nackdel kan dock vara att det ibland kan vara lite manövrerande när man tar upp ankaret. Om båten backar fortare än vad kättingen kommer upp åker den in under båten.
En finess med att ha ett Bruceankare är att det alltid automatiskt vänder sig rätt när det nått upp till ankarrullen.

  Klicka för bild eller dokument