Hoppa till huvudinnehåll

Nya tuffa norska regler gäller även svenska fritidsskepp

Förordningen om främmande fartygs (gäller även fritidsskepp över 15 meters längd eller 50 BTN) anlöp och färdsel i norska territorialfarvatten, känd som "anløpsforskriften", fastställdes den 1 november 2024 och trädde i kraft den 1 januari 2025.

En kryssarklubbsmedlem, Tobias Norlander, som ofta seglar till Norge undersökte möjligheten att slippa denna rapportering, men svaret från norska försvarsmakten blev att ”det er ingen fritak for denne rapporteringen”, det vill säga att inga undantag görs.
Norska Kystverket säger också att detta är en harmonisering med kommande EU-krav som träder i kraft 15 augusti i år och som handlar om fartygs rapportering.

Anmälan gör över nätet till shiprep.no och blir automatisk vidaresänt till norska nationella myndigheter som Kystverket, Sjøfartsdirektoratet, Politiet, Tolletaten, Forsvaret, Miljødirektoratet og havner.

Bild: Marinetraffic.comTobias som just nu seglar Strider, en Kanter 55 (18.7 x 4.8 meter) i Nordnorge, upplever problem med de nya norska reglerna. Han skriver: ”Safe sea net är tungrott för fritidsbåtar. För att skapa ett konto måste du ringa in och få hjälp av supporten då det inte går att lägga upp privatpersoner manuellt.
Sedan fungerar inte safe sea net till annat än för standardhamnar och standard ankringsplatser vilket inte är där vi fritidsseglare vanligen önskar ankra. Vi har fått flertalet mail från Kystverket där vi inte lyckats rapporterat på rätt sätt. Vi har ringt in och lärt oss att det är bra att spara telefonloggen då Kystverket själva missar ibland och då har vi kunnat påvisa att vi faktiskt ringt in. Man känner sig övervakad och till en viss del kränkt då segling i Norge har blivit byråkrati i stället för den vanliga gästvänlighet vi brukar möta.”

Tobias Norlander avslutar sitt mejl från Nordnorgel; ”Vid ankring ska man förutom att godkännas före ankomst ETA (Estimated Time of Arrival), ska man även ange ETD (Estimated Time of Depature). När man väl sedan fäller ankaret skall man sedan rapportera var 12:e timme - även om man har AIS igång. Och dessutom före man lättar ankar måste man också få ett godkännande.”

Huvudbestämmelser:

  • Anlöpstillstånd: Utländska fartyg måste som huvudregel inhämta tillstånd innan de anlöper norska hamnar. Det finns dock undantag, exempelvis vid nödsituationer eller för fartyg med regelbundna anlöp (tex färjor) som uppfyller specifika kriterier.​
  • Meldeplikt: Fartyg är skyldiga att lämna en anlöpsanmälan inom angivna tidsfrister före ankomst.
  • Färdsel i territorialfarvattnet: Fartyg måste följa norska lagar under sin vistelse, använda angivna farleder och rapportera sin position vid specificerade passeringspunkter. Det finns även krav på flaggning.​
  • Förbud och restriktioner: Det är förbjudet att genomföra kartläggning, fotografering eller andra registreringar utan tillstånd. Fartyg/båtar är också skyldiga att underkasta sig visitation vid behov.​

Om Safe Sea Net Norway (SSNN) inte fungerar, kan rapportering ske via e-post (csc@coss.mil.no). En guide nedan för att förtydliga vilka uppgifter som behövs för en fullständig seglingsplan.

Kort sammanfattning av rapporteringskraven:

  • Havnanlöp:
    • Innan ni avseglar till nästa hamn eller ankarplats, måste detta rapporteras innan ni lämnar er nuvarande position.
    • Ange ETA (beräknad ankomsttid)ETD (beräknad avgångstid) och syftet med anlöpet (t.ex. cruising eller besättningsbyte).
  • Ankring:
    • Tillstånd krävs varje gång ni ska ankra, oavsett hur många gånger per dag.
    • Ankring får endast ske efter bekräftad godkännande.
  • Exempel på ankringsförfrågan:
    We hereby request anchorage permission in [plats].
    Position: [Koordinater] Lat/long°
    Purpose: Cruising
    ETA: dag/tid
    ETD: dag/tid
  • Ändringar i seglingsplanen:
    • Om tider, datum, ankringsplatser eller hamnanlöp ändras, meddela detta via e-post så snart som möjligt.

 

Dela i sociala medier