Efter förra årets Poker Run på Västkusten med framfarten genom Hermanö Ränna gick inte bara svallvågorna från de deltagande båtarna utan även dem i den efterföljande debatten höga. Nu läser jag att årets Poker Run i Hangö, Finland, har kostat ett människoliv - sannolikt helt i onödan och p g a hög fart.
Vår skärgård (och våra grannländers) fylls i allt större utsträckning av motorstarka båtar (framförallt Rib-båtar) samt vattenskotrar, som kan köras i mer än 40 knop. Hur många dödsolyckor skall krävas för att våra myndigheter skall sätta ner fötterna. De, som kör rib-båtar kommersiellt (fler än 12 pax) måste genomgå en särskild utbildning för höghastighetskörning. Passagerarfärjorna i Göteborgs södra skärgård (27 knop) kräver också - förutom gängse sjöbefärlsutbildning - specialutbildning samt två ansvariga befäl på bryggan. Samtidigt tillåter vi i princip vem som helst, som fyllt 15 år, att framföra farkoster, som inte definitionsmässigt utgör skepp (tidigare definition) utan något som helst krav på utbildning.
Jag noterade ledaren i senaste På Kryss och även generalsekreterarens inlägg. Vad kan SXK göra genom Båtunionen, där ju åsikterna riskerar att kollidera med de skilda intressena? När var det utredningen om vattenskotrar tillsattes - 2016? Ministrars uttalande i media om att "nu är det slutlekt" inger inget som helst förtroende, sett i backspegeln.
Torsten på Kössö
- Logga in för att skriva kommentarer
- 225 visningar