Jag tror att många av er känner till bristerna som jag tar upp här. Ser dock inte någon pågående diskussion, så jag vill ändå berätta om mina erfarenheter med billiga sjökort i mobiltelefonen och kanske sprida, och få, lite mer kunskap i ämnet med hjälp av er.
Jag seglar med papperssjökort fortfarande, men tar hjälp av två digitala system ibland när jag seglar i mörker eller dåligt väder. Papperskortens stora fördel är förstås att de inte drar ström, men det finns större fördelar också. I mitt yrkesliv har jag jobbat med utveckling av mjukvara för produktion av sveriges allmänna kartor, så jag är medveten om mycket av problematik och möjligheter med kartor i digital form.
I somras seglade jag till Skottland. Turen gick via Shetland, Fair Isle, Orkney och Yttre Hebriderna, en fantastisk segling!
På några platser där jag inte köpt storskaliga papperskort vågade jag mig på att gå in i ankarvikar med hjälp av mina digitala sjökort. Jag hade ju två olika system och kände mig trygg när de visade samma bild. På hemvägen gick vi från Frazerburgh på skotska ostkusten till Farsund i Sydnorge. Vi närmade oss Norge innan dagsljus och vi såg Lista med sin Flash var fjärde sekund. När jag startade min Navonics i telefonen blev jag överraskad för Lista finns inte där! Inte heller Brekneholmens sektorfyr för insegling till Lista havn. Jo förresten, jag upptäcker att Brekneholmens fyr har en skala-beroende visning och syns först när jag zoomar in till 135 feet på telefonen. Då är jag inzoomad väldigt långt. Inte ens hela Brekneholmen får plats på skärmen och fyren kan inte enkelt användas vid insegling till Lista-hamnen. Visningsskala är i funktion på många fyrar och in till Farsund är det svårt att identifiera sig när både Sandöya och Söndre Katland inte visas förrän jag är kraftigt inzoomad. Lite inkonsekvent är det också tycker jag, då fyren Store Håöy, längre in i skärgården, visas i alla skalor ut till översiktskortet, där inga fyrar syns.
Jag påtalade att Lista fyr saknades till Navionics och de har nu lagt in denna viktiga angöringsfyr! En lite dålig hantering är dock att Lista har lysvidden 17M och Navionicskortet byter till översiktskort när bredden på kartfönstret är ca 13M på min Samsung Galaxy.
Det finns med andra ord fog för att ta deras information/varning på allvar! När man startar Navionics produkter måste man godkänna förbehållet att dessa "sjökort" inte duger för navigering, utan endst är till "for reference purpose only".
Det finns ytterligare brister i Navionics kort. Många fyrar har inte namn.
Men där jag seglat in i ankarvikar ser Navionicskorten bra ut. Nämnas bör också att kartografin är inte samma i UK-korten och i Europe-korten där Sverige och Norge ingår. Fyr-symboler och visningsskalorna för fyrar är inte samma. De är bättre i Skottland, är min erfarenhet.
Om ni har erfarenheter av brister i Navionics, eller andra digitala sjökort måste ju dessa nå tillverkarna. Det är ju inte bra om de kan hoppas på att få in rättelser gratis istället för att granska produkterna innan de släpps, men vi som användare måste ju tala om att de har brister! Detta för att förhoppningsvis få bättre produkter, men också för att sprida informationen att vi inte kan använda dem förutsättningslöst som de gamla papperskorten.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 89 visningar