Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2019-10-14 - 08:37
Släckare till inombordsmotor?

stefan:

Har funderat lite på prylar som jag inte vill behöva använda men om det krävs vill jag få rätt effekt.... Om det skulle uppstå brand i motorrummet med en diselmotor på en segelbåt vad släcker effektivt och SKADAR minst? Ombord har vi idag 2 x 2 kg pulver släckare, en visade sig sakna slang vilket troligen gjorde att den kunde säljas för 10 kr lägre pris vilket jag upptäckte lång tid efteråt. (Inköpt i en välkänd butikskedja med postorder funktion oxå). *Pulver är effektivt men det krävs sanering efteråt innan motorn kan startas (eget antagande). *Fogmaker innehåller väl vatten, hur reagerar en VARM motor på kort sikt (sprickor?) och lång sikt (tänker på risk för rost)? *Koldioxid ser ut som en möjlighet utan bieffekter vad jag känner till dock verkar 2 kg varianten bara säljas med en spridartratt på släckaren och då är det omöjligt att få in koldioxiden i hålet in till motorrummet. Är det någon annan som funderat på brandsäkerheten ombord?

Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan K:

Hej! Jag vet iallafall en godkänd typ(Flamecheater) som inte förstör; www.saildrive.se Tryck sedan på knappen "Eldsläckare". Stefan K
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn J.:

Man delade ju förr in bränder i olika klasser. A brand i fibrösa ämnen B brand i vätskeformiga ämnen C brand i gasformiga ämnen D brand i magnesium och liknande E brand i elektriska apparater samt F brand i matfett och oljor (storkök och livsmedelsindustri) Jag tror inte alla dessa kategorier finns kvar idag, men för fritidsbåtsbruk gällde ju A, B och C möjligen också E. I min förra båt fanns en fast installerad släckanläggning med halongas, Halon 1211 (klass ABC). Halon var en stor grej på 70-talet och kanske något senare, tills man upptäckte att halon även är skadligt för ozonlagret. Men jag tror att man skall ha någonting som tränger undan syret, CO2 är säkert väldigt bra, men det gäller väl att motorrummet är tillräckligt tätt för att det skall ha nån effekt vid brand. Fogmaker är väl ett varunamn? en vattendimma (klass A), vill minnas att man även pratar om "lightvatten"-"lightwater" alltså vatten med en liten del skumvätskeinblandning (klass AB) för att minska ytspänningen. Eller/Alltså vatten som gasformigt släckmedel. En dieselmotor har väl en arbetstemperatur på 80-90 grader? vet inte om man kan spräcka ett topplock eller motorblock med en vattendimma, men det gäller väl att se vad som är lindigast, pest eller kolera? Dimbildande strålmunstycken (Fogfighter) som matas med högt tryck i smalslang används ju med fördel vid lägenhetsbränder, då strålen/dimman riktas uppåt in under taket. Litet vatten krävs och det ger lägre saneringskostnader. Personligen vet jag att en bilbrand i ett garage lekande lätt släcktes med en högtryckstvätt... En annan båt jag hade, hade en en 2 kg puversläckare med en slang som mynnade i motorrummet. I den båten satt det en bensinmotor, och munstycket var riktat mot förgasarna. Men pulver i båtar... nej det är inte trevligt att sanera efteråt, men det släcker ju hyfsat. Vidare finns det ju kolsyra (klass B), som även innehåller koloxid, eller det bildas väl CO2 vid själva brandhärden...? Vet inte om sådana är godkännda för användning ombord i fritidsbåtar. Jag skulle annars kunna tänka mig en fast kolsyresläckare i motorrummet... Enligt mina subjektiva tankar skall då iallafall pulver användas sparsamt eller inte alls ombord. Jag har en brandfilt vid köket, en lättvattensläckare och ändock två pulversläckare, men byter gärna en av dessa mot en kolsyredito. En annan sak jag funderat på är ju det att motorn bör stängas av innan man sprutar på något släckmedel, misstänker att vatten i en motor under gång kan förstöra en hel del, krökta vevaxlar brukar ju drabba tappade och dränkta utomordare. Vågar inte tänka på vad pulver ställer till i insuget eller i förbränningsrummen på varesig bensinare eller dieslar. Koldioxid skaldar ju inte såtillvida utan tränger ju bara bort syret där också. Här kan du läsa mer! http://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandskydd/Brandskyddsutrustning/Brandslackare/
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan:

Hej, det finns halonersättare (ABC) som precis som halonet inte förstör utrustning/motorn i motorrummet. Flame-Cheater heter en engelsk släckare som också finns hos Hjertmans. Gasen är ofarlig, det är samma som drivgasen i inhalatorer som används av astmatiker (HFC 227ea), tillverkas av DuPont i USA. "Tunga" koldioxidsläckare för motorrum får nog inte vara automatutlösta i och med att gasen är otrevlig, vilket medför att man måsta ha larm och manuall utlösning via någon typ av vire/spak. En automatutlöst (+82C) sådan Flamecheater i motorrummet, brandfilt vid pentryt och några billiga 2kg pulversläckare med slang, (en bör vara åtkomlig från sittbrunn) för några hundralappar så känner jag mig rätt trygg ombord. StefanK