Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2019-10-14 - 08:37
Motorrumsisolering

Thomas:

Jag svetsade lite i maskinrummet och upptäckte till min stora förvåning hur lätt den befintliga isoleringen tog eld. Finns det några normer eller regler för fritidsbåtar hur isoleringen ska vara utformad för att vara godkänd?

KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Hej Thomas Du är inte ensam om denna upptäckt. Kravet på motorrumsisolering är att: "Ytan skall vara oljetät (folien) och materialet skall vara självslocknande", vilket alltför sällan är uppfyllt. Det finns många fabrikat att välja på, men den ledstjärna som de flesta tycks följa är lägsta möjliga pris/kvm. Tyvärr är det svårt att få precisa besked ute i handeln. "självklart är brandsäker .." är inget bra besked. Kräv dokument! CE-godkännade är ett krav på allt som gäller säkerheten i båtar fr.o.m. 1998. En teststandard som gäller för fordon, arbetsmaskiner mm är(SS-)ISO3795. Det kan kanske vara säkrare att köpa från godkänd fordonsleverantör än en båtfirma. Kolla gärna på följande länk: http://www.sxk.se/node/17446 KJELLF
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

Inom fritidsbåtsdirektivet finns två ISO-standards som nämner kraven på motorrrumsisolering. SS-EN_ISO_9094-1/2 Fire protection - Part 1 Craft with a hull length of up to and including 15 m / above 15m I dessa finns denna text: 4.4 Engine and fuel spaces 4.4.1 Material used for the insulation of engine spaces shall be fire retardant and shall present a non-fuel-absorbent surface towards the engine, and have an oxygen index (OI) of at least 21 in accordance with ISO 4589-3 at an ambient temperature of 60 °C. Mera detaljerade krav finns inte. Biltema anger att flera av deras ljudisoleringsmattor uppfyller både detta krav och ISO 3795.