Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Brandvarnare

Magnus G:

Är det lämpligt att montera en vanlig brandvarnare för hemmabruk i båten generellt eller i motorrummet? Om inte finns bra alternativ?

Sven-Olof Lundberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:08

Sven-Olof Lundberg:

Hej ! Jag har haft en vanlig "husbrandvarnare" placerad i rufftaket ovanför värmaren i snart 30 år. nackdelen är att olika modeller kan börja pipa vid matlagning. För övrigt kan jag inte se någon nackdel. Den känner inte av gasol och bränslegas. Jag tror inte den hörs från motorrummet när motorn är igång. Sven-Olof
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, det finns brandvarnare som kan kopplas ihop med t.ex. en 2:a brandvarnare i motorrummet. Tänk också på att, förutom obehaget av ljudet att en brandvarnare "slits" av att pipa ofta t.ex. beroende på matlagningsos. Stefan K, ordf. BTN
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:08

Jag har idag varit hos ett företag som arbetar med brandskydd och frågat efter lämplig brandvarnare för båtar. Dom var tveksamma tll vad dom skulle rekommendera. Dom  menade att miljön i båtar med varierande temperatur (åtm. vår och höst)  och fuktighet inombords skulle ge många onödiga larn och "slita" på varnaren. Låg tempeatur utlöser, det har jag förstått av vår grannfastighet,  som är en sommarstuga och ouppvärmd på vintern. Den varnaren piper ofta så här års.

De ovanstående inläggen nämner inget om detta problem, så temperatur-  och fuktighetsvariation är kanske inget problem.

Finns fler efarenheter?

Bo Edvinson

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:08
Jag har använt en vanlig varnare i ca15 år nu utan problem. Jag valde en joniserande typ för att den är snabbare och mer känalig. Många varnare är optiska i dag av miljömässiga skäl. Vet inte om dessa har mer falsklarm för sig i samband med temperatur och eventuell variation i luftfuktighet.