Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-23 - 11:30
Ren diesel??

Lars-Göran Sandgren:

Har just demonterat inspektionsluckan i dieseltanken. Dieseln se ren ut men det ligger lite svart skräp på botten och plasten på bränslegivaren hade en svart beläggning som gick att torka av. Måste jag tömma allt bränsle för att göra ren eller räcker det att suga upp skräpet på botten? Om jag måste tömma, kan jag återanvända dieseln - ev filtrering? Det handlar om 50-70 liter - kostar ändå en slant. Och en fråga som har behandlats tidigare - men jag hittar den inte: Går det att få tag på diesel utan RME?

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Om man bortser från marginella miljöaspekter ska RME undvikas. På de flesta sjömackar på Västkusten säljs inte diesel med inblandning av RME - just för att detta bränsle inte är lämpligt för båtar där bränslet kan lagras i tankar under längre tid (t ex vintertid). RME-bränsle är i sin kulör ungefär som äppledricka. Se även www.SPI.se om mikroorganismer. Din upptäckt av avlagringar verkar inte vara så alarmerande. Sug upp bottenslammet och ha alltid nya filter tillgängliga. Se till att vatten inte bildas i tanken för det är här som bakterier kan växa och bilda en slemliknande konsistens som kan sätta igen hela bränslesystemet. En vattenavskiljare är ett måste och gärna även ett magnetfilter. Optimalt är att ha paralella filter med omkoppling så att man kan skifta bränsleväg utan stopp. Har man tillsatt medel för att förhindra bakteriebildning så kan bränslet blir lite brunfärgat (som utspätt kaffe) - inget farligt. Hälsningar Lennart Lundin
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 11:40

Lars-Göran Sandgren:

Tack Lennart, Om Diesel med RME är äpplemustfärgad, vilken färg är det då på diesel utan RME? Bränslet har ju under åren färgsatts på olika sätt av skattetekniska skäl -vad gäller nu? Har inte hängt med i svängarna.
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

BTN får frågor via många kanaler och här är ett svar på en mailfråga i detta ämne. Frågan var ungefär: Vilka oljebolag (sjömackar) har diesel utan RME? Svar: Detta är ett stort problem för många båtägare och BTN gjorde förra säsongen ett försök att kartlägga distributionen av diesel till båtmackar runt kusten. Det är inte alldeles enkelt att få svar på detta, det blev många reservationer och frågetecken, men vi jobbar vidare med frågan. Nu är det inte så enkelt att det går att skylla alla problem på FAME/RME. All diesel är idag känslig, och RME är känsligare, för bakterietillväxt vid närvaro av vatten i någon form, och all diesel innehåller vatten, allt ifrån mikroskopiska droppar till litervis i tanken om olyckan är framme. Många som kontaktar oss efterlyser tappställen med "riktig diesel" och då tänker de tillbaka på tiden för 15-20 år sedan, men sådan diesel (med svavel och annat) finns inte idag. Idag är det "biodiesel" som gäller och då kan vi förvänta oss ännu högre inblandning av FAME i framtiden Om du följer debatten i engelsk båtpress så har man där minst lika stora problem med bakterietillväxt och där tankar man ofta direkt från bunkerbåtar för yrkestrafiken och jag är rätt säker på att i det bränslet finns det ingen FAME/RME. Den stora boven är vatten i bränslet och då finns bara en väg att gå och det är att regelbundet kolla filtren och tanken och att avlägsna allt synligt vatten och bottensediment. Vi är väl medvetna om att bränsletanken är näst intill oåtkomligt inbyggd i många båtar vilket inte gör problemet mindre. BTN jobbar på att ta fram information till båtägare, leverantörer och tillverkare med råd om förbättringar för att förenkla underhållet. Tyvärr finns inga genvägar. Hälsningar Kjell Fredgren Sekreterare BTN
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:17

Ove T:

Hej Lars Göran Miljödisel utan RME är klar som vatten. Det finns också färgad diesel, då grön och en annan skatteklass för yrkesbåtar. Hälsningar Ove
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:17

Ove Thorin:

Hej Nu på onsdag den 8 april anordnar SXK Västkustkretsen en kafé kväll med inbjudet expertis från Preem och Volvo Penta för att reda ut problemet med diesel och vad vi kan göra. Läs mer här http://www.vastkustkretsen.se/ Hälsningar Ove