Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Luft i diselns bränslesystem

Rolf Odèn:

Jag luftar och luftar, men det kommer bara mer luft efter ca 30 min motorgång. Funderar på att ta bort vatten avskiljningsfiltret om det kan vara där som det suger in luft. Jag hade detta filter borta i vinter för rengörning, samt gjorde jag ren tanken. mvh Rolf

Teddy Palm (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 02:41

Teddy Palm:

På förra båten jag hade, med en encylindrig Yanmar, bestod bränslesystemet till en del av kopparrör. Jag var alltid förvånad över att motorn drog så litet bränsle. Men så småningom blev jag,som du, tvungen att lufta stup i kvarten. En motorgubbe tillkallades, bytte alla slangar och kollade (trodde han) även kopparrören. Men det hjälpte inte. Men när han i ilskan började rycka och dra i allt syntes det: under en fästklämma för röret fanns ett mikroskopiskt hål. Motorn hade gått delvis på luft i flera år, därav den begränsade bränsleåtgången. Hålet var för litet för att märkas med en gång. Om du har kopparrör, byt mot godkänd slang och se om det hjälper.
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Även äldre bränsleslang drabbas också av sprickor och släpper in luft. Sedan några år säljs det en slang tillverkad i ett bättre material. Rolf, du skriver att du haft bort filtert i vinter, och vis av erfarenhet så vet jag att man ofta kan finna felkällan i den senaste åtgärden. Nu vet jag ju inte vad för slags bränslefilter du har, men i mitt gamla CAV-filter har det varit så att o-ringarna varit halvdåliga och inte slutit tätt, jag har också varit ute för att det blivit en skada i en gänga som släppt in luft och ut bränsle. Jag vet att även gängan i avlufningsskruven blivit skadad och läckt (då denna skruv varit för hårt dragen, eller dragen snett. Bj.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 02:41

Roger Ryberg:

Kan inte låta bli att påpeka att det finns gamla CAV-filter där pilarna är felvända, jag har själv ett sådant. Glömmer aldrig när jag fick reda på det. Ger iofs ingen luft om packningar och kopplingar är täta. Hälsn, Roger
eddievan
Senast inloggad: 2011-05-10 - 05:15

Bo Johansson:

Hur kan man se att pilarna är felvända?
Lars Björkman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 02:41

Lars Björkman:

Jag har haft ett liknande problem som jag lyckades hitta först efter att monterat en klar plast slang (tillfälligt) mellan CAV-filtret och motorn. Om felet finns där syns luftbubblorna i plast slangen.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 02:41

Roger Ryberg:

Man vill att bränslet från tanken först skall gå ner i glaset och sedan stiga upp genom pappersfiltret till motorn. Då faller smuts och vatten ut i glaset, annars lägger det sig ovanpå filtret. Hälsn, Roger
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 02:41

Georg:

Man vill... skriver Roger R. Det låter rätt. V.v. förtydliga för mig - Vilken del av CAV-filtret skall vara mot glaset? Mvh Georg
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Georg Smalaste delen på filtret skall sitta mot glaset. Angående felvända pilar, bränslet skall gå genom hålet i mitten på filtret först för att vända i glaset och gå genom pappersfiltret underifrån och vidare till insprutningspumpen. Hälsningar Ove
Rolf Odèn (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 02:41

Rolf Odèn:

Tack! för alla råd och förslag när det gäller luft i bränslesystemet. Jag bytte alla o-ringar, packningar i vattenavskiljningsgsfiltret och nu har det gått ca 200 sjömil utan någon uppkomst av luft, jag har en seglarvän som hade samma problem, där kom det in så lite luft att han hade bara två stopp per säsong, men efter att han bytte alla backningar och o-ringar så har det gått ett par säsonger nu utan problem. Ha en bra båtsommar, det ska bli spännande med östersjöns största båtträff i Västervik 20-24 juli....mvh Rolf i Västervik.....