Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 10:57
Lösa upp bakterier

Tomas:

Har ni några förslag på något som kan lösa upp klumpar med döda bakterier i en dieseltank ? Tanken ligger under motorn och är åtkomlig enbart med en tunn sugslang via påfyllningsröret, som har en 90-graders vinkel. Slangen kan stickas ned till botten och "vispas" runt på måfå -- och då och då suga upp rester av diesel och svarta klumpar. Via en liten spionkamera med två lysdioder kan jag filma ner i tanken, får förvånansvärt bra bilder. Men sugslang och kamera kan inte sitta i röret samtidigt. Bakterierna är avlivade med Grotamar och en del har jag fått upp i sugslangen genom att växelvis hälla ner lite fotogen och/eller diesel, men det blir allt svårare att få upp resten av det svarta. Om jag kunde hälla ner någon vätska som löste upp bakterieklumparna skulle jag kanske få upp mer av dem.

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:04

Magnus:

Några uppger att man löst liknande problem med att använda en elektrisk pump som klarar diesel och suga ur tanken med den. Utloppet från pumpen skickas genom ett bränslefilter och sen tillbaka till tanken. Sen kan man rikta suget till den djupaste punkten (kanske via ett kopparrör?) och manipulera utloppsslangen så att den spolar runt i tanken för att riva med sig rester av gegga.
Björn Molander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:04

Björn Molander:

Så har jag gjort. Jag monterade en elektrisk pump och en strömbrytare på en plankstump. På slangen på sugsidan satte jag också en pumpblåsa för utombordare (Biltema) eftersom många elpumpar inte kan gå torra. Några tryck på blåsan, slå på strömbrytaren och du kan använda båda händerna för att manövrera slanstumparna. Som filter används en bit nylonstrumpa.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:04

Tomas:

Tackar för förslag. Dock kan jag inte sikta vare sig med min tunna slang eller med något slags rör. Röret kommer inte förbi 90-graderskröken och slangens nedre del kan jag inte se. Utan bara vrida runt den på måfå, som sagt. Så frågan återstår -- finns det något som löser upp de svarta klumparna ?
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Hade samma problem, att montera ur tanken är stort besvär. Halva inredningen måste demonteras. Jag ville ha bränsletankar som ENKELT kan inspekteras. 2 tankar på 70 liter installerades, dessa har stora "manluckor". Gamla tanken får bli gråvatten tank. Har alltid tankat "sjödiesel" men fick ändå problem med bakterier. http://lasselundell.se/page13.html Bild: sugröret igensatt av bakterier.
Bifogade filer
BoEdvinson
Senast inloggad: 2020-08-08 - 14:56

Bo Edvinson:

Finns plats att göra en manlucka? En lönsam investering. Om det finns någon användbar plats på ett plant tanktak kan en lucka göras med hålsåg. Såga två hål som överlappar varandra något och så att bredden är 30 mm mindre än längden. Rensa kanterna. Gör två plåtbitar som är 15 mm större än hålet runt om. Borra hål för t.ex M6 i båda plåtbitarna på precis innanför hålkanten. Svetsa fast skruvarna i den ena plåten. Sätt en tjock, oljebeständig packning på denna plåt. Trä in den (med en ståltrådssäk-ring!), lägg den andra plåten över och drag fast. Töm tanken innan och ventilera den väl även om risken för gnistbildning är liten.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:04

Tomas:

Tack för bra beskrivning av ny manlucka. Har funderat på hur man skulle ha gjort en sån i befintlig tank. Nu finns där redan en mycket elegant gjord manlucka - men den går inte att öppna. Det är för trångt. Vi måste antingen lyfta ur hela motorn eller skruva/såga bort ett huvudskott och hela diskbänken/lådhurtsen. Förmodligen både ock ...! Har försökt lossa enbart givaren till bränslemätaren, men även det är omöjligt -- inredning och motor sitter för nära och ovanför. Enda lösningen (!) tycks vara nåt lösningsmedel ...?
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:04

Tomas:

Tyvärr hittade jag inte något som kunde lösa upp klumparna med bakterier. Men det mesta har jag lyckats få ut ur tanken ändå -- med en hel del arbete. Metoden beskrivs i en pdf-fil, som tyvärr inte kan bifogas här. Bilagors storlek är begränsade till futtiga 100 kb. Men den intresserade kan höra av sig direkt till mig.
berghamn
Senast inloggad: 2011-09-05 - 17:21

Ulf Näsström:

Jag fick stopp i soppatillförseln till min MD7A för 3-4 år sedan. Jag besökte Båtaccenten i Länna. Där köpte jag ett medel för att lösa upp klumparna i dieseltanken. Det var så starkt att jag inte fick köpa det på flaska, utan var tvungen att ha med mig en dunk med min. en liter diesel i och personen bakom disken hällde medlet i dunken. Jag vet inte vad det var för medel, men det löste upp klumparna i tanken. Jag fick naturligtvis byta filtren och lufta som vanligt. Och, jag har inte någon koppling i övrigt till Båtaccenten ;-)