Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-12-20 - 13:09
Dagtank som reserv

Stephanie:

Hur högt tryck behövs för att bränsle ska kunna anslutas via ett extra filter direkt till instrutningspumpen utan att matas via matarpump. En dagtank som en reserv när matarpumpen ej klarar sitt uppdrag, orent bränsle i tanken (kanske t o m motorstopp). En lättåtkomlig t-kulventil kan då ställas om till bränsle från dagtank och stängning för bränsle från ordinarie tank. Alternativt att bränsle alltid går via dagtank som ständigt fylles med elpump och överfyllnadsledning. De flesta större båtar/fartyg har en dagtank.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-12-17 - 11:40

Ove Thorin:

Hej Varför skall du koppla in dagtanken efter matarpumpen? I min båt går det först till ett förfilter på ca 30 micron och därefter till matarpumpen och finfiltret. Ett extra filter mellan dagtanken och matarpumpen räcker väl? Idén med dagtank liknar det jag själv har gjort. Jag tror att problemen många har med bakterier beror på att man suger via ett rör ner i tanken och att vatten tillåts stå i botten på tanken där det med tiden bildas en sörja av dieselbakterier som måste ha vatten för att leva. Jag tar mitt bränsle i dräneringspluggen på tanken, nu är det inte optimalt att ta i sidan på tanken ur skvalpsynpunkt. Därför har jag gjort två små tankar "dagtankar", jag har två bränsletankar, på någon liters volym där det inte kan skvalpa tomt och från botten på den tanken till filter. Se bifogad bild på mina "dagtankar" i samband med motorbyte. Hälsningar Ove
Bifogade filer
Stephanie (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-21 - 18:04

Stephanie:

Många har satt in en elpump mellan filter och matarpump eftersom denna är en känslig del som kan strejka. Med denna lösning kan man alltid även få bränsle till en högre belägen dagtank över motorn med självtryck till insprutningspump om olyckan är framme och matarpumpen inte ger bränsle. Enkelt att ställa om en t-kulventil om motorn börjar gå sakta och "suckar" efter bränsle. Många båtar har en djupt belägen bränsletank med stor uppfodringshöjd och även här underlättar en elpump i serie med matarpumpen. Frågan återstår vilket tryck som fordras till instrutningspumpen?
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-21 - 18:04

Tomas:

"Hur högt tryck behövs för att bränsle ska kunna anslutas via ett extra filter direkt till instrutningspumpen utan att matas via matarpump." Detta måste väl vara en fråga man bör ställa till respektive motortillverkare ? Olika fabrikanter kan väl använda olika tryck ? Och olika motorstorlekar och års/modeller på insprutningspumpar och filter kan väl kräva olika tryck ? (Jag är amatör, men det förefaller riskabelt att ändra i kedjan förfilter-matarpump-insprutningspump, eftersom den senare är så känslig och dyr.) Men upplysningsvis: Vi har en gammalt system, lågt placerad tank, ett vattenavskiljande förfilter och en extra elektrisk sugande pump som matar diesel till motorns ordinarie finfilter och matarpump. Värdena på den extra elpumpen vet jag tyvärr inte. (Och således ingen dagtank, men det borde vi kanske skaffa.) För att ha som reserv köpte vi för några år sedan en Hardi elbränslepump sug med 15 bars tryck och max sughöjd på 1 meter (egentligen avsedd för bilar). Enligt Fors Marin/Albin skulle den duga åt oss. Men detta är alltså egentligen inte svar på Stephanies fråga ! "De flesta större båtar/fartyg har en dagtank." Ja, men de har det väl inte som reservtank, de matar väl allt bränsle via dagtanken till motorn ? Eftersom dagtanken är lätt att hålla ren. Om den bara är reserv och sällan används löper den ju samma föroreningsrisk som huvudtanken.