Hoppa till huvudinnehåll
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00
Bensin i tanken över vintern - vad göra?

Jag har nyligen köpt en motorbåt (inombordare) med bensintank utan manlucka. (Hade tidigare segelbåt med dieselmotor). Vid upptagning av motorbåten kommer där att finnas ett antal liter bensin, kanske mellan 20 och 50 liter.

Jag har läst att bensin inte håller sig "färsk" över en längre period. Vad skall jag göra?
Jag kan inte tömma tanken. Någon brukar hälla i ny bensin på våren och därmed blanda upp det med den gamla. Det  finns olika tillsatser, t.ex. STA-BIL, FUELSET m.fl.

Är det någon som har ett tips, gärna baserat på egna erfarenheter?

 

//Georg

Curare (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 23:50

Det är inget problem att förvara bensinen kvar i tanken över vintern, den blir inte "dålig".
Det som möjligen inträffar, är att det genom kondens blir en del vatten pga det fria utrymmet.
Vattnet samlas i botten och har du möjlighet att dränera vid tankens lägsta del så bör du alltid göra det efter och inför varje säsong. För att bäst indvika vattenbildning, så fyller man tanken full så ofta som möjligt.
Jag har praktiserat detta under alla (40) år och aldrig haft problem, varken med ren eller oljeblandad bensin.

Många vill framhålla detta som mindre tillrådligt med tanke på ev brand, men faktum är att det inte är bensinen i sig som brinner eller exploderar utan ångorna, vilket finns mycket av i en tank med litet innehåll.
Med större volym tar det också betydligt längre tid att värma upp bensinen till antändningspunkten än med bara en skvätt kvar, vilket på så sätt förlänger möjligheterna till nedkylning och släckning.

Det finns må hända lokala föreskrifter om detta både i klubben och i kommunen, men hör först med brandförsvaret vad de anser och vad som gäller för platsen.