Sambal:
Jag har i år konstaterat vad jag länge misstänkt. Man ska skära sönder den lilla påsen med salt och hälla saltet fritt i torrbollens behållare. Då förbättras fuktupptagningen avsevärt! Jag har i år tre st torrbollar av samma storlek. En i förpiken och två bredvid varann på bordet i salongen. Två av dem är nu till hälften fyllda med vatten medan den tredje (i salongen) bara är fylld till ca en femtedel. I denna ligger saltet kvar i sin påse. Jag har tidigare haft en större modell som rymmer tre påsar. I denna kan man inte tömma påsarna på salt eftersom gallret i botten inte är tillräckligt finmaskigt. I denna torrboll har saltet aldrig förbrukats i sin helhet under en vinter, till skillnad mot två normala torrbollar med saltet fritt. I början trodde jag det berodde på att mängden salt var så mycket större. Men sen började jag misstänka att påsen motverkar effekten. Därav mitt experiment denna vinter. Se alltså till att den torrboll du köper tillåter att saltet ligger fritt i behållaren. Och se också till att stänga alla ventilationsöppningar. Då får du maximal verkningsgrad och förmodligen en torrare båt än annars.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 6623 visningar