Curt Norstedt:
Det är inte ovanligt att mögel växer på inredningen under vinterförvaringen. I två tidigare rapporter, som finns på BåtTekniska Nämndens länk BåtTeknik, har jag visat att detta kan förhindras genom att man stänger båten så tätt som möjligt och håller luften torr med hjälp av ett lämpligt torkmedel, i mitt fall vanligt vägsalt, kalciumklorid. Efter att ha tillämpat tekniken under fem säsonger kan jag göra följande tillägg: 1. I mitt fall binder kalciumkloriden ungefär 3 kg vatten under en vinter i båten. Det är då alltid rätt mycket salt kvar i torkbjörnen, dvs hinken med durkslag, när anordningen tas ut på våren. Hur mycket vatten som binds beror givetvis på många faktorer, hur mycket fukt det fanns i båten när den stängdes på hösten, och hur mycket som kommit in under vintern genom tjuvventilation med utomhusluft. I mitt fall stänger jag alla luckor och ventiler samt tillsluter masthålet men gör annars inga speciella insatser för att hindra tjuvventilation. 2. En mycket positiv bieffekt är att inredningen är absolut lika ren på våren som den lämnades på hösten: inga avlagringar från luftföroreningar och inget damm eller annan smuts har tillkommit. Hälsningar Curt Norstedt
- Logga in för att skriva kommentarer
- 1619 visningar