Internationals bottenfärg VC 17 Västkust, får numera varken säljas eller målas på våra båtar.
Jag har under ca 30 års tid använt denna färg på två segelbåtar (36 fot) med mycket gott resultat. VC17, en lättapplicerad färg, bygger inga lager, behöver aldrig skrapas ner, motverkar beväxning av havstulpaner, målarverktygen kan avvändas år efter år (roller, målarpenslar och tråg, m.m.) och är ett miljömässigt bra val, sett till helheten.
VC17 har varit det självklara valet för många båtägare på västkusten, speciellt de som gillar ett slätt och snabbt skrov (kappsegling). Oavsett vad jag nu väljer för ny bottenfärg, så kommer det att bli sämre på alla punkter.
SXK, s ordförande i båttekniska nämnden, Lennart Falck har gjort ett fantastiskt arbete i många år och har genom undersökningar och artiklar sakligt förklarat hur bottenfärger med kopparbiocider fungerar. I det senaste numret av Västpricken nr.1, 2025 med rubriken ”Varför saknar Båtmiljörådet och Kemikalieinspektionen helhetssyn på koppar i sjöar och hav?” (se bif. fil) och efterlyser där en seriös diskussion med myndigheterna.
Tyvärr har jag ingen förhoppning på att dessa myndigheter varken begriper eller orkar ta till sig en ”helhetssyn” om kopparfärger, utan kommer säkerligen att fortsätta med bortförklaringar och osakliga argument om kopparfärger.
Glöm inte att KEMI under 7 år förbjöd VC17 Västkust pga. ”kopparmängden”. Men därefter ”kom fram till” att dom hade använt ”fel mätmetod” och därför godkände återigen försäljningen av VC17, med samma kopparmängd!
Mitt förtroende för nämnda myndigheter är förbrukat sedan många år tillbaks, och idag betraktar jag dom bara som ”teoretiska byråkrater” utan verklighetskontakt, som ställer onödiga krav på båtägare och båtfärgsproducenter.
För kommande säsong 2025 är redan båten målad med VC17. Men jag gör samtidigt en test genom att måla mitt roder med Internationals Trilux Hard Antifouling. Det är en kopparbaserad färg som är slipbar och fäster på VC17 efter vattenslipning (våtslippapper 80) och efterföljande tvätt. Får se på hur utfallet blir då jag tar upp båten på hösten, men nu ser jag det som minst dåliga alternativet, naturligtvis på alla punkter sämre än VC17 Västkustkvalitet.
För mig är silikonfärger inte ett alternativ och är mycket tveksam om någon kommer att bli nöjd med detta. Enligt färgtillverkare som jag talade med så skulle jag först behöva måla med ett ”tätskikt” och även behöva skrubba botten 2 ggr per säsong, dvs. kranlyft för min del!
Så till min fråga; till er som haft VC17, vad väljer ni att måla botten med framöver?
Seglarhälsningar
Tore Vadman
Ps Det finns ju också en annan ”trevlig produkt”, International VC Offshore EU som säljs i bl.a. Danmark, men som naturligtvis inte är godkänd i Sverige! Ds
Se även bif. pdf-fil
- Logga in för att skriva kommentarer
- 7 visningar