Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-18 - 10:51
Svaj förtöjning

Jörn Delvert:

Vi har för vana att ofta ligga på svaj för eget ankare.Dock har vi problem att den översta delen av bojensten ligger och slår mot friborden när det är lugnt i viken. Tacksam för tips hur man undviker detta.

Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 10:51

Lasse L:

När jag ligger för EGET ankare har jag inga problem med bojar. När jag ligger vid en SXK´s boj, tajtar jag upp bojentenen så hårt att den ligger dikt an mot ankarklyset och kan då inte slå emot skrovet.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 10:51

Magnus:

Man kan förstås även använda två c:a meterlånga (svarta) polyetenrör eller liknande som man trär förtöjningslinorna genom. Man använder sen en lina till vardera halkiparna på SB och BB sida av fören, och man tar bort onödigt slack. Då håller rören undan bojtenen från skrovet.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 10:51

Tomas:

Hissa ett litet ankarsegel i akterstaget. Dels driver båten lättare en bit ifrån bojen, dels ligger båten mer still med fören i vindriktningen. Det finns fyrkantiga fendrar med hål i mitten (fungerar utmärkt som sittdynor också). Trä en eller två såna över bojtenen. Klipp sönder ett liggunderlag, rulla till ett "rör" och knyt fast runt bojtenen. Lägg ut ett ankare även från aktern.