Gunnar Thorson:
Jag blev förra torsdags natt, cirka 01:00 uppring av nattvakten i hamnen. Mitt nymonterade (4 dagar gammalt)akterelankare med blyad lina, hade gått igång och förde oljud. Vi tog emot båten från varvet på söndagen och gick till sommarhamnen. Under gång testade vi det nya elankarspelet som fungerade utan anmärkning. Vi köpte ankarspelet och mintering av varvet. Det visade sig att det självstartat, dragit in ankaret för hårt, spräckt akterspegeln och infästningen för ankarspelet och också spräckt infästningen för ankahäverten. Nattvakten lyckades bryta säkringen och huvudströmmen och stanna motorn. Jag har talat med leverantören ( en av de större i branschen) av ankarspelet och han säger att "elektronikboxen" till ankarspelet måste monteras så det inte kommer fukt in. ( ??? ) Varvet säger att man monterat på ett riktigt sätt enligt monterings- anvisningen. Det ser ut att bli en långdragen försäkringsfråga och en förstörd seglarsäsong. Har någon annan hört talas om ett självstartande elankare? Hur kan en välrennomerad leverantör sälja en utrustning för segelbåtar som kräver fuktfri installation ??? I så fall borde man väl sälja en elektronikbox som är helt kapslad.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 52 visningar