Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-18 - 16:21
Överlevnadsdräkt

Kjell:

Jag har noterat att det finns något som kallas flytplagg, överlevnadsoverall eller liknande. Jag har hittat två fabrikat Fladen och Blåkläder. Priset ligger i området 1000 - 2000 kr. Det verkar vara en överall med inbyggda flytelement / isolering samt tätande muddar vid armar och fötter. De ska även klara vissa normer - oklart för mig vad de betyder. Om får tro beskrivningarna så ska man klara sig någon eller några timmar i 10 C vatten. Är det någon som har erfarenheter av denna typ av kläder? /Kjell

Ariane. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 06:38

Ariane.:

Hej Kjell. Det finns flera olika fabrikat på marknaden. Vänd dig till några av de större båtvarubutikerna, Benns, Watski, Hjertmans m fl. De kan säker hjälpa dig. Dessa overaller är är ofta utformade att passa en viss typ av aktivitet, havssegling, kustnära segling mm. Priset är ofta därefter. Fabrikaten Du nämner förknippar man väl oftast till vägarbeten och husbyggen? En annan typ av overall är fabrikatet "Mullion", vilket bl a säljs genom Sjöräddningssällskapet, SSRS. Termoisolerande flytoverall som används av yrkesfolk. Kanske lite"byltig", men varm och upplevs som säker av en med dålig simkunnighet. Min fru använder en sådan. MVH /Ariane.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 06:38

Magnus:

Jag köpte en overall av fabrikatet Fladen inför denna säsongen. Enligt uppgift nvänds den av proffs - som fiskare och kustbevakningen. Den kostade 1800:- vill jag minnas. Jag käöpte den som ett billigare alterantiv till sjöställ av fina märken, som väl kostar det 3-4dubbla för motsvarande kvalitet. JAg är mycket nöjd. Visst är overallen ngt bylsigatre kanske men varm och torr har jag hållt mig och kvalitetet verkar fullgod så här långt. Jag kan ännu inte avgöra om hållbarhetetn skulle vara bättre eller sämre än de dyra märkena.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Haver just kommit hem efter transportsegling Kalamaki-Koper (Aten-Slovenien) Min Fladen overall värmde mej och jag är mycket nöjd med den. I norr Adriatiska havet var det 9 grader "varmt" på nätterna.
Bifogade filer
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 06:38

Magnus:

jag glömde säga att jag seglar året runt här hemma (sydsverige) med Fladenoverallen. Nu låter jag ju snart som om jag har aktier i bolaget. Jag har varken det eller några andra intressen i detsamma. Fladen säljs bl. a. av IDAB, finns på nätet som för övrigt har mycket bra och prisvärda kläder för jakt, friluftsliv och utomhusarbete.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 06:38
Skall man ha en överlevnadsoverall så titta på ursuit.