Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2019-12-13 - 09:36
Vekgarn??

Björn J.:

Är det någon som vet var jag i Göteborgsområdet kan köpa vekgarn att täta hjärtstocksgenomföringen med??

goran
Senast inloggad: 2019-07-15 - 17:12

Göran:

Kanske, Sleipner AB · Kilgatan 1 · 452 97 STRÖMSTAD · TLF 0526 629 50 · Fax 0526 152 95
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Lars:

Är det inte vanlig talgfläta, samma som används i t.ex. propelleraxeltätningen, du skall ha? I så fall kan du nog köpa den på vilket servicevarv som helst.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Tomas:

Fråga Stefan på Fors Marin i Fiskebäck -- han kan det mesta.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn J.:

Ok, talgfläta... då vet jag vad den denna grej heter också. Skall kolla med Fors Marin. Men kanske också skall kolla andra sorters tätningar, vad tror ni? Denna sortens tätning känns litet gammalmodig.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2019-12-12 - 13:48

Ove Thorin:

Hej Björn Jag hade också en sådan tätning som också ville läcka om man inte var där och drog åt med jämna mellanrum. Jag kom på att det skulle passa med samma tätning som till min propelleraxel där jag har en Black Jack Nu kan jag glömma den tätningen för all framtid tror jag. Hälsningar Ove
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn J.:

Hej Ove! Jag har också varit inne på liknande lösning. Tittade i går i kataloger på jättedyra propelleraxeltätningar och olika slags packboxar, som kanske skulle kunna passa... Men just en Black Jack är jag tveksam till då det är ganska så stor skillnad i dimension mellan hylsa och axel, dessutom en större mutter med krage högst upp som utgör över lagrningspunkt för hjärtstocken, inuti denna mutter ligger talggarnet. Enligt uppgift är detta original på Maxi- och Nimbusbåtar från tidigt 1980-tal, har jag rätt? Minns nu inte dimensionen på axel eller mutterdimension, men vet att en 20 tums skiftnyckel inte räcker till, det krävs mer gripvidd till den muttern. Har hört av andra ägere med likadana båtar och likadana axeltätningar att det sitter en smörjnippel på muttern, det gör det inte på min båt... Så om jag nu ändå behåller originaltätningen kanske jag kompletterar med en smörjnippel. Jag kan väl kanske också ana ett konstruktionsfel, då hjärtstockshylsans övre punkt troligtvis mynnar under eller i nivå med vattenlinjen, det rinner in duktigt med vatten då jag lossar muttern när båten är sjösatt.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2019-12-12 - 13:48

Ove Thorin:

Hej Björn Jag kunde på min båt ta bort muttern och sätta klamman på röret. Orginalklamman till Black Jack tätningen var lite för bred, men med vanlig slangklämma fungerade det. Hälsningar Ove
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn J.:

Ove: Intressant, men det tror jag inte att jag vågar. Muttern utgör ju samtidigt en övre lagringspunkt då hjärtstockshylsans innermått mitt på, är någon/några millimeter större än hjärtstocken. I hylsans nedre del är det ett smalare innermått. Kragen på mutterns undersida utgör ju då tillsammans med talggarnet den övre motsvarigheten... eller har jag fel/har vi delvis olika prylar ombord? Skall iallafall låna en stor skiftnyckel och demontera dessa grejer ganska snart.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2019-12-12 - 13:48

Ove Thorin:

Hej Björn Vi har olika system, jag har min övre lagring i däcket. Det är nog inte bra att ta bort muttern om den stöder axeln. Hälsningar ove
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn J.:

Fors har efterfrågade talgfläta, men nu är talgen ersatt av siliconfett. Den finns dessutom i några olika dimensioner. Toppmutter och kontramutter blästrade jag av i en så kallad "glasbläster" en sorts glaspulver istället för blästersand. Perfekt för mindre prylar i brons, mässing och liknande legeringar.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn J.:

Ursäkta, glömde tacka er som engegerade er i denna frågan! Tack!