Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:51
Vattenjet i st. f. bogpropeller?

Staffan Bonde:

Jag har läst i någon båttidning om ett (tror jag) holländskt vattenjetsystem, som har samma funktion som en bogpropeller. Vatten med högt tryck sprutas ut genom mynningar under vattnet på vardera sidan av båten i fören och skapar en sidkraft såsom en bogpropeller. Känner någon till detta system, vad heter det, fungerar det bra? Staffan

tlundg
Senast inloggad: 2024-03-03 - 20:43

Thomas Lundgren:

Jag har sett reklam för detta system till och från under några år men har aldrig sett det i verkligheten. Jag ser dock några problem med det som man måste fundera igenom innan man skaffar det. 1. Det behövs mycket vatten under väldigt högt tryck. Detta skall tas in, passera en pump, fördelas genom fyra ventiler och distribueras åt fyra håll i båten under mycket högt tryck. Ett litet läckage gör att massor av vatten kommer att spruta in i båten. 2. Hur skall vattentrycket genereras? En centralt placerad pump är vad jag förstår det som används. Är det en elmotor eller måste den monteras på motorn för att fungera bra? 3. En bogpropeller har en diameter på 15 cm eller mer. Det ger en hel del vatten och därmed mycket tryck. Minskar man diametern på "strålen" så måste, om jag tänker rätt, trycket ökas med kvadraten. Alltså kräver ett hål på 7,5 cm fyra gånger så mycket vatten. Och 4 stycken slangar med en innerdiameter på 7,5 cm är inga små slangar att dra runt. Kort sagt. Jag är skeptisk till om det är billigt, fungerar bra och överhuvudtaget något man vill ha i sin båt. Mvh. / Thomas.
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Det är nog den här firman du tänker på. Kolla länken: http://www.willdo.eu/index.php?subject=178 Willdo har annonserat i båtpressen under flera år men jag har inte hört om eller sett någon installation i Sverige ännu. Sök annars på "waterjet bowthruster" så får du massor av träffar eftersom tekniken är vanlig på fartyg. Jag tycker dock att Willdos lösning med utlopp under vatten är principiellt felaktig. Det som ger drivkraften (reaktionskraften) är mängden vatten som kan pressas ut per tidsenhet. Motståndet i vatten är större än i luft och då minskar flödet dvs kraften. Den som vill övertyga sig om detta kan göra ett enkelt test i badrummet. Tag handduschen, sätt på max flöde och notera reaktionskraften i handen. Håll sedan ner handduschen under vattnet och känn hur mycket reaktionskraften minskar. För att få max kraft så skall jetstrålen mynna ut ovanför vattenytan, vara riktad parallellt med denna och vinkelrät mot båtens mittlinje. Å andra sidan blir du inte särskilt populär om du sedan far omkring i hamnen som en brandspruta och stänker ner ner allt i din omgivning. Detta är förmodligen anledningen till att Willdo valt en undervattenslösning. Jag tycker nog att en vanlig bogpropeller erbjuder en enklare och effektivare lösning Att installera driv/pumpenhet, två eller flera munstycken med slangar och styrutrustning i en redan färdig båt kan dessutom bli nog så komplicerat. Kjell Fredgren, BTN
Staffan Bonde (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:08

Staffan Bonde:

Tack för synpunkterna. Jag är liksom Kjell medveten om att den största reaktionskraften erhålles vid utlopp ovan vattenytan liksom att en rymdraketmotor har högst dragkraft i tomma rymden. Nu har jag fått kontakt med Willdo och fått mer info. Det intressanta med tekniken är att man får frihet att montera pumpen där den får plats. Dessutom slipper man tunnel eller Swingthruster el likn. De ingående delarna förefaller vara av standardutförande även om man måste ha respekt för höga tryck/flöden. Just nu pågår en installation på en modern 53-fotare, där man med en pump som ger 80 kp kraft skall kunna flytta båten mot en vind av 11 m/s. Utloppen diam 63 mm om jag förstod rätt. Jag följer utvecklingen. Staffan Bonde
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:08

Björn J.:

Jag har skrivit om detta en annan gång, men jag praktiserade denna lösning på en modellbåt som var ungefär 75 cm lång. Pumpen var en kugghjulspump, ursprungligen från en kraftig vindrutespolare till buss eller lastbil, denna hade fått en ny reverserbar elmotor som roterade bra mycket fortare än originalmotorn. Installationen var väldigt enkel... En bit mässingsrör och några slangbitar, insug och utbås i samma rör, beroende på vilket håll man pumpade. Det funkade, lyckades vända båten med denna lösning, men som redan sagts, en bogprpeller hade funkat myckat bättre. Problemet var då att det inte fanns bogpropellrar till båtar i denna storlek... det finns det nu.