Hoppa till huvudinnehåll
Lennart Ekström
Senast inloggad: 2012-03-07 - 08:09
Manövreringshjälp

Lennart Ekström:

"Vattenjet" i stället för styrpropeller? Har läst om ett system med en vattenstråle som manöverhjälp i st f att montera en bogpropeller. Man monterar då två eller fyra skrovgenomföringar med en slang till varje och någonstans finns en vattenpump, som kan leverera en vattenström ut genom rätt genomföring. Om detta system fungerar i verkligheten, så borde det vara mkt enklare än systemet med en tunnel eller två tvärs igenom skrovet. Är det för bra för att vara sant? Jag har en rejält svårmanövrerad båt. Har någon erfarenhet av detta system? Lennart Ekström

Per-Erik Forssberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 15:09

Per-Erik Forssberg:

Jag har ingen erfarenhet av slangsystemet men vill ändå lämna några synpunkter. Verkningsgraden blir klart bättre med bogpropeller jämfört med pump som skall transportera vattnet i rör som kröker på flera ställen. För att systemet skall bli praktiskt fordras stort tryck på´vattnet och då låter inte slang inne i båten särskilt tillförlitligt. Dessutom måste den kraft som vattenstrålen ger tas upp av bordgenomföringarna och eller stöd inne i skrovet.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 15:09

Björn J.:

Jodå, jag har byggt en sådan anordning. Dock måste jag väl tillstå att det var till en modellbåt, och av den anledningen att det inte fanns någon passande bogpropeller i den skalan att köpa. Båten är en modell av ett mindre handelsfartyg, löa 80 cm. Pumpen är en kugghjulspump, samma modell som vindrutespolarpumpar till personbilar. Skrovgenomföringarna består av ett mässingsrör på varje sida i förskeppet med tre millimeters innerdiameter. Pumpen styrdes med en polvändare, och ömsom suger eller sprutar åt ömsom sb eller bb beroende på vilket håll man vill vrida båtens förskepp. Möjligen går det väl att förstora denna tekniska lösning, men problemet är väl att hitta en tillräckligt stor och reverserbar pump. Säkerligen blir det mycket enklare och kanske också billigare att installera en vanlig bogprop. för fritidsbåtsbruk. En gång funderade jag på att modifiera en elektrisk utombordsmotor till bogpropeller, och det kanske är en mer gångbar idé?
kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 15:09

kent:

Det går ju inte att använda samma bordgenomföring för att både suga och spruta, då en vattenjet, för att den ska fungera, ska spruta ut vattenstrålen i luften och inte under vattenytan som den måste göra om man ska kunna använda den till att suga i motsatt förhållande. Jämför med en handdusch i ett badkar e.d. Om man håller den under vattnet har den inte alls den effekt som ovanför vattnet.