Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 10:20
Hjärtstocksbeslag

Ulf Sjöberg:

Är det någon som vet hur får jag bort kragen som håller uppe hjärtstocken? Den verkar sitta fastsatt med en kil i bakkant, men den är så rejält nerslagen att den är svår att komma åt. Vidare finns det en iskruvad kort bult på varje sida (som jag trodde fäste i hjärtstocken, men så verkar inte fallet) Vidare så sitter brons/mässingsklumpen på toppen fastskruvad med två insexsbultar i rostfritt som verkar ha blivit ett med godset. Något tips om hur jag kan få dessa att lossna? Värme? Behöver lossa båda "klumpen" och "kragen" för att kunna byta ut en slitskiva som sitter under "kragen". Kanske är det någon som dessutom vet de korrekta benämningarna?

Bifogade filer
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 10:23

Georg:

Går det att göra en "påse", fäst under den tjocka klumpen och dras uppåt. Därefter baddar eller fyller påsen med 556 eller liknande och ligga den lösa sig ett par dagar? I värsta fall går det väl att såga isär klumpen och sätta dit en ny. Går det att få ur den allra översta bulten och hälla 556 i hålet? Uppvärmning tror jag måste göras med en svetslåga eller liknande kraftig värme.