Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Gasreglage

Thomas:

Jag har Volvo Penta orginalreglage som inte orkar hålla kvar gasreglaget på en TAMD60 gasar jag upp till 1500 rpm så släpper det automatiskt ner till 1100 rpm osv. Ska man ha "fullgas" måste man sitta och hålla i reglaget. På det första reglaget fanns det en friktionsskruv som jag dragit i botten utan resultat, sedan köpte jag ett nyare reglage där det inte finns någon ställskruv. Samma resultat där. På spridarpumpen finns det inte någon yttre synlig fjäder och jag vet inte om man kan justera draget där. Tacksam om det finns någon som vet något i frågan.

Andreas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:05

Andreas:

Hej Jag hade samma problem på min båt förra sommaren. På min båt så räckte det att spänna gasvajern nere på motorn, där den sitter ansluten. Kolla om du har någon justering där.
Thomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:05

Thomas:

Nu förstod jag inte, spänner man gaswiren så ökar gasen tidigare men problemet kvarstår. Eller finns det någon annan justering på pumpen?
Andreas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:05

Andreas:

Ursäkta, jag jobbade samtidigt som jag skrev. Jag justerade på gasreglaget. inte på motorn. Du har ju redan provat det utan resultat, då vet jag inte.
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:05

Björn J:

Jag hade samma problem Bromsskruven på reglaget räckte inte till, jag skruvade en gång isär alltihop och tvättade med lösningsmedel, bytte brommskruv då den första var sliten, det blev litet bättre men inte helt bra. Till denna säsongen tröttnade jag och köpte jag ett nytt enhandsreglage och nya vajrar (lågfriktions) och det förefaller som blir bättre.