Hoppa till huvudinnehåll
torslon
Senast inloggad: 2015-10-28 - 10:02
Skadestånd för båt på land.

Torsten Svensson:

I början av april blev jag skadad (benbrott) efter att ha blivit attakerad av lekande hundar när jag cyklade på en cykelväg i ett parkområde. Hundägarna är alltså ansvariga för skadan. Från deras försäkringsbolag har jag begärt ersättning för bland annat att jag inte kunnat nyttja båten under hela sommaren. Ersättningen som jag vill ha är kostnaden för marinan m.m. Det är utgifter som jag har haft utan att jag har kunnat använda båten. Försäkringsbolaget kan ev. tänka sig att ersätta hälften av den extra avgift som marinan tog för att båten ligger kvar på land under sommaren. Den andra hälften skall min fru stå för eftersom hon anses som delägare. Men hon kan ju inte sjösätta halva båten! Enligt Skadeståndslagen borde jag väl ha rätt till ersättning. Vad säger båtjuristen om saken? Tacksam för svar. Vänlig hälsning Torsten Svensson Olshammarsgatan 66 124 76 Bandhagen

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 01:51

Johan Westman:

Hej! Nu är detta inte rådgivning som helt tillhör Sxk, men ändå.. En hund och kattägare har ett strikt ansvar för de skador deras djur åsamkar och därmed skall du ersättas till den nivå du var sekunden före det att skadan skedde. Du har sen helt rätt i att en halv båt inte går att sjösätta. Jag tycker det är självklart att du skall ha ersättning för hela skadan du lider. MVH! Johan Westman/Jurist åt Sxk