Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-12-20 - 13:09
Sjöfylleri-nödsituation.

Slocum:

Det har hävdats att det skulle vara tillåtet att dricka några glas vin eller en starköl när man ligger förtöjd i t.ex en naturhamn. Vid plötsligt dåligt väder, eller om vinden vänder på ankarplatsen, så skulle man då få lov att flytta båten till en säkrare förtöjningsplats. Detta har t.ex diskuterats av Prof. Hugo Tiberg i "Ny sjöfyllerilagstiftning 2010", http://www.juresjofart.se/ny-sjoefyllerilagstiftning-2010/Alla-sidor. Enligt tidningen "Praktiskt båtägande" nr 12, 2010 har tingsrätten i Göteborg icke godkänt att man får förflytta sin båt vid dåligt väder. Fallet rörde en man i Grebbestad, som flyttade sin båt till en säker förtöjningsplats då sjörapporten varnade för dåligt väder. Mannen hade den mycket modesta alkoholkoncentrationen 0,28 promille vilken för en del kan motsvara ett eller två glas vin. Vilken slutsats skall man dra av detta? Uppenbart är det absolut förbjudet att flytta en segelbåt från en farlig förtöjningsplats bara för att det böjar att blåsa upp eller att sjörapporten varnar för kuling eller storm. Möjligtvis är det ändå tillåtet att flytta båten när nödsituationen uppstått, ankaret har släppt och fören står och hugger mot klipporna, jag vet inte? Är det någon juridiskt kunnig som kan reda ut begreppen?

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Din frågestälning är precis det som gör denna lagstiftning och tolkningen av den så problematisk. Båtliv är vitt skiljt från biltrafik vilket lagstiftaren knappt brytt sig om. Det enda positiva med domen/praxis skulle kunna vara att det är bra att kunna hänvisa till för att ändra i lagen. Detta är en av de punkter som alla båtorganisationerna har påpekat utan att få något gehör från regeringen. Nu kan man faktiskt peka på orimliga domar och som faktiskt motverkar sjösaäkerheten. StefanK
Slocum (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 06:37

Slocum:

Den andra frågan är när lagen gäller? Självklart gäller lagen när fartyget är på väg men gäller lagen också till ankars och i hamnar? Lagen gäller för alla medlemmar av besättningen som "fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten". I en liten fritidsbåt kan man med fog hävda att alla ombord fullgör eller är skyldiga att fullgöra sådana uppgifter. Säkerhetsuppgifter kan vara, varna för och bekämpa eld, upptäcka och länspumpa vid vattenläcka, deltaga i utkik och varna för kollision, övervaka gasolanvändning, larma vid man över bord och deltaga i räddning. Sist men inte minst deltaga i ankarvakt och manövrar när förtöjningar släpper vid dåligt väder. Med andra ord lagen gäller alltid, under vägs, till ankars och i hamn. Lagen gäller också för alla ombord i en fritidsbåt. 1:a undantag, inbjudna middagsgäster får bjudas på vin, dessa är inte ordinarie besättning. 2:a undantag: man får gå iland och dricka alkohol. Fritt fram att dricka några starköl eller glas vin till havskräftorna på seglarresturangen i Marstrand, men man blir kriminell om man går ombord i båten innan promillehalten sjunkit under 0,2 promille!