Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Reavinst resp förlust vid försäljning

Jonas Lindskog:

Hej, Jag håller på att sälja min båt och undrar hur ev vinst/förslust vid försäljningen jfm med köpeskilling och nerlagt kapital i form av upprustning skall deklareras.

jason@barbanet
Senast inloggad: 2024-02-10 - 09:22

Jens Andersson:

Jag frågade lokala skattemyndigheten tidigare i år. Följande år utdrag ur det långa svaret: När det gäller fritidsbåtar, är det reglerna för beskattning av privat lösöre för personligt bruk som gäller. Gör du en vinst vid försäljning på minst 50.000 kronor , ska du betala skatt på den del som överstiger den summan. Skattesatsen är på 30 procent. Du får räkna med kostnader för reparations och förbättringskostnader som ökat båtens värde. Har du inget anskaffningsvärde, kan du använda 25 procent av försäljningspriset som anskaffningsvärde. Årets vinster från avyttringar av egendom som inne­hafts för personligt bruk läggs samman. Avdrag kan göras med 50 000 kr från summan av vinsterna. Avdrag för kapitalförlust medges inte.
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 22:53

Johan Westman:

Hej Jonas! Tyvärr är skattefrågor inte mitt område, men det kanske finns någon annan medlem som kan sprida ljus i denna frågan. Annars kan man ju ringa Sketteverket och fråga. MVH! Johan Westman¨ Jurist åt Sxk