Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 09:43
Min boj??

Johan Westman:

Följande fråga har jag fått och även fått tillstånd att lägga ut här. Johan Westman --------------------- Hej Vår båt ligger i en båtklubb på vattenområde som klubben arrenderar av Nacka Kommun. Båtklubben ligger ”vägg i vägg” med en hårt frekventerad badplats. Badplatsen har många tillfälliga båtbesökare men inga gästplatser. Båtens boj är vår privata men ligger på det av klubben arrenderade vattenområdet. Vår fråga är: Om någon förtöjer sin akterlina i vår boj kan vi helt sonika lossa förtöjningen? Tacksam för svar.

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 10:13

Johan Westman:

Följande skrift är en sammanfattning av Hugo Tibergs skrift i förvaltningsrättslig tidskrift 1983 s 37, publicerad med författarens samtycke, dock är tolkningen och sammanfattningen min egen. En båt som ligger förtöjd vid annans boj kan inte släppas vind för våg så det korta svaret på frågan är nej. Följande bör/kan ske: 1. Sök ägaren och meddela att båten ligger fel. Meddela att båten annars kommer att flyttas på båtägarens bekostnad. 2. Flytta båten själv. Kan ske om nödläge enligt brottsbalken 24:4 kan åberopas. En sådan flyttning medför dock vissa risker. 3. Flyttning av polis. Tveksamt ty då måste hävdas att den förtöjde begår brott och att flyttningen hindrar fortsatt brottslighet. 4. Handräckning. Dvs kronofogden flyttar båten åt dig mot avgift. Handräckning kan ske i två slag det första är vanlig handräckning och det andra är särskild handräckning. Om jag förstod frågan rätt så är det särskild handräckning som är aktuellt i detta fallet. Glada seglarhälsningar! Johan Westman