Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Kvarstad på segelbåt

Carl Rosell:

Har under sommaren leveransseglat en segelbåt under villkor som noga reglerats i ett avtal mellan båtens ägare och mig. Vid genomförd leverans undanhåller sig dock ägaren att betala för utgifter uppkomna under resan, drivmedel, hamnavgift, supplies och matkostnader för besättningen allt som han enligt avtalet skall betala. Ingen anledning för denna vägran har framkommit.Har också fått veta att han ämnar sälja båten inom en snar framtid. Frågan är då om jag som privatperson kan begära hans båt i kvarstad eftersom jag har en fodran på honom.Var lämnar man en sådan anmälan och hur är den vidare proceduren i ett sådant ärende? Båten är registrerad i Sjöfartsverkets Fartygsregister. Är detta en framkomlig väg eller måste jag ta till andra medel?

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 18:42

Johan Westman:

Att begära något i kvarstad måste ske via ansökan till domstol. hur en sådan ansökan ser ut går inte att svara på ty alla ärenden är olika, men Du får enklast kontakat den tingsrätt där motparten bor för att kontrollera att han/hon finns inom den domstolens domssaga (upptagningssområde). Det finns troligen andra bättre medel att ta till men för att kunna förklara vad och hur får jag be Dig ringa mig på 08-716 54 81. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk