Hoppa till huvudinnehåll
OlssonABCKO
Senast inloggad: 2016-11-15 - 19:25
Krav på mervärdesavgift för vinterupplagd båt i Norge

Kjell Olsson:

Under 2008 seglade jag längs norska kusten upp till Mo i Rana där jag la upp båten för vintern. I början av april 2009 fick jag ett brev från norska tullen där man menade att jag skulle betala mervärdesskatt och båtmotoravgift för båten. Det hänvisade till en bestämmelse som säger att utlänningar får ha en båt i 12 månader men att den inom 6 veckor efter att ägaren lämnar landet ska föras ut igen. Jag besvarade brevet och gav dem helt ärligt de upplysningar de begärde samt talade om att båten skulle återbördas till Sverige. Därefter räknade jag med att saken var utagerad. Jag hörde därefter ingenting. I maj sjösatte jag båten och i juni fortsatte vi vår segling längs kusten och i Lofoten - Västerålen. I början av juli tog vi upp båten i Narvik och transporterade över den till Sverige. För några dagar sedan kom ett brev från norska tullen där de kräver mig på drygt 200 000 norska kronor för mervärdes- och båtmotoravgift samt ränta. Hur skall jag klara mig ur denna knipa?

Tommy E (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 01:35

Tommy E:

Hej! En bekant till mig har chartrat/hyrt en båt av ett företag utanför Sverige (men inom EU) under snart 2 år. Nu har han köpt loss den som begagnad och då tycker svenska myndigheter att han ska betala ytterligare mervärdesskatt på drygt 300 000 plus ränta. Visst är det märkligt att behöva konstatera år 2009 att det här med EU och s.k. fri rörlighet med varor och tjänster inom unionen fortfarande ifrågasätts av våra myndigheter. När blir EU en marknad med samma regelverk? Man får hoppas att EU-domstolen snart kan sätta ner foten gentemot de länder som fortsätter att tro att vi inte är medlemmar i EU i vissa godtyckliga avseenden. Handla lågskattad tysk sprit är tydligen OK. Leasa bilar till endast halva momsen likaså. Kjell! Norge har väl skrivit på EES avtalet? Tiberg borde kunna hjälpa dig. Tommy E
Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

Hej Kjell! Du bör kontakta vår jurist professor Hugo Tiberg: hugo.tiberg@juridicum.su.se Hugo kan säkert ge dig ett korrekt svar. Berätta gärna hur det går här, och även till På Kryss: pakryss@sxk.se Detta måste vara intressant för flera kryssarklubbare! Lycka till, Björn.