Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Hamndjup

Per Schwerin:

Jag har en intressant fråga. Vad gäller för hamnar om dom inte efterföljer det djup som finns på sjökortet? Jag var i Lomma hamn, som har 2,4 m enligt sjökortet. När jag skulle gå ut så hade vattennivån sjunkit ca 10 cm mot normalt vattennivå. Båten sticker 2.10m Jag fastnade rejält i dyn/sand. Djupmätarn visade under 2 meter. Då hamnade jag i en rätt besvärlig situation. Med lite tur och rätt vindriktning så kom jag ur hamnhålet. Det hade dock kunnat sluta mycket illa med kostsamma skador och även personskador i värsta fall. Vad gäller här. Har hamnen/kommunen ett ansvar. Om dom inte har det, så får man undvika att gå in i dessa hamnar, och ha en betydligt större marginal. Mvh Per

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 11:37

Johan Westman:

Hej! En svår fråga! Det finns ett rättsfall från Helsingborgs hamn om jag kommer ihåg rätt som gällde då något trillat ner från kajen som begränsade djupet i hamnen och det var hanens ansvar. Dock är det ju så att vi alla är medvetna om att djup kan skilja från tid till annan och som ett stöd för detta läses ju på vissa prognoser medelvattenståndet upp. Så mitt inte fullständiga svar blir att du får ta till mariginal. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk