Hoppa till huvudinnehåll
marcuskrell
Senast inloggad: 2018-05-29 - 15:59
Fritidsfartyg med betalande gäster

Ska nästa år ta båten på en sväng till Karibien t.o.r. Förhoppninge är att få besök av många vänner/gäster på vägen, och jag skulle vilja kunna dela på kostnaderna med dem. För mat, diesel, hamnavgifter mm. är det ju inget problem, men skulle även vilja kunna ta emot lite för båtens "kapitalkostnader", dvs. ränta, slitage, försäkring mm. Frågan är helt enkelt var gränsen går innan det klassas som charterverksamhet, eller inte längre anses vara Fritidsfartyg enligt Transportstyrelsen, med alla krav som då kommer på utbildning, båtutrusning mm.

Thomas Seidenglanz
Senast inloggad: 2023-10-10 - 11:15

Hej! Vad tråkigt att du inte har fått svar än. Själv har jag ungefär samma fråga. Som jag har förstått det så är skillnaden den att "paying crew" inte får utgöra grunden för näringsverksamhet utan enbart täcka omkostnader man har. Min fråga är snarare än kapitalkostnader för båten att kunna täcka kostnader för att ta obetalt ledigt från jobbet för att hinna med/ha råd att segla. Givetvis är gränsen flytande och det är nog ganska omöjligt att räkna ut en "skälig" kostnad - det beror ju helt på hur man räknar. Frågan blir då snarare om det har stipulerats någon maximigräns för hur mycket man får ta betalt, säg per vecka, utan att det klassificeras som charter. Skulle verkligen vara intressant att få ett svar på frågan från någon av klubbens kunniga jurister. Annars får man väl leta vidare efter information på egen hand så kan åtminstone vi meddela oss här på forumet. M v h, Thomas