Hoppa till huvudinnehåll
leif sundberg
Senast inloggad: 2021-09-27 - 19:16
Fel på segel

Ett av sveriges största loft vägrar att svara på min reklamation. De vägrar också att svara på de bilder som jag skickat dem, trots påminnelse. Jag har reklamerat via e-mail med mottagningskvitto och fått kvitto från både säljaren och vd på att de mottagit reklamationen.

Jag tycker att reklamationen är rätt självklar, toppen på seglet bär inte utan blir alldeles veckig fram till första genomgående lattan. Därefter kommer nya veck. Det är inga små veck utan det ser hemskt ut. Seglet är även sytt för mast som böjer sig men båttypen har en som är som en telegrafstolpe.. De uppgav stor erfarenhet av båttypen. Genuan är bättre men har otillräckliga förstärkningar. Bomkapellet är för litet. Fler fel finns.

Vad gör jag? 

Vilka procedurer måste jag göra rätt, vad ska jag ha koll på? Hur aktiv ska jag vara eller är det bra att de är overksamma? 

Känns som om det kommer behöva gå den rättsliga vägen eller ARN eller något sådant. Känslan är väldigt dålig och det har den varit sedan jag hörde av mig om att första bomkapellet var enormt i framkant och superlitet i bakkant (erbjöd mig att mäta så nästa skulle bli rätt, men det behövdes inte). Vad rekommenderas? 

Problem är att jag har sålt alla gamla segel, så jag behöver få klarhet ganska omgående utifall de återtar hela leveransen, annars hinner jag inte beställa nya till nästa säsong. Jag ser gärna en lösning utan detta loft, allt är så ovilligt och mycket glöms bort.

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 01:27

Det landade i att köpet gick tillbaka, mycket tack vare att jag fått en massa utfästelser via e-mail.

Helst ska man köpa av den som är ledande på båttypen och det är vad jag gör nu och då blir det inget krångel (tror jag).

Köper man av någon annan eller känner minsta osäkerhet så ska man få dem att lova, i åtminstone e-mail, att seglen är lika bra som en viss konkurents eller något annat som är mätbart. Det som det fuskas med är seglens storlek, förstärkningar och dukkvalitet. Glöm inte bort att få att säkra upp kapellen att de har den funktion som du önskar, t.ex att bomkapellet fungerar utan perfekt vikning av storseglet och en massa beslagsband. Ju billigare du köper desto mer måste du säkra upp dig. Generellt är det bra att ha en dialog kring förväntningar före köpet, även om du handlar av någon som är seriös. Dukkvalite är viktig. Vad jag har fått fram så måste den vara racing-kvalitet, crusing-kvalitet tycks vara helt undermålig. Generella utfästelser av typen vi köper våra dukar från xx är inte tillräckligt, utan du ska före köpet få veta vilken duk som kommer användas till ditt segel. Vill man inte lämna ut det så ska du nog inte köpa av det loftet. Kolla med något annat loft att duken är racingkvalitet.

Det ska inte vara rynkor på ett nytt segel, det ska inte vara fladder.

Om du trots allt får skräpsegel/problem så har du hjälp av konsumentköplagen. Säljaren är skyldig att leverera den kvalitet som du har anledning att förvänta dig. Fel föreligger om varan avviker från utfästelserna i reklam och i er dialog. Fel måste säljaren rätta till/kompensera/låta köpet återgå. Du har rätt till kompensation för dina merkostnader för att få rätt kvalitet. Det är restriktivt så du ska inte komma i en bättre sits än om inte säljaren gjort fel. I mitt fall orkade jag inte driva att säljaren skulle kompensera för mina merkostnader för att beställa från ett kompetent loft, men det är inte otänkbart att få hela eller delar av prisskillnaden. Likaså bör säljaren stå för dina merkostnader för att du ska ha segel under tiden tills du kan få nya levererade. Det senare är viktigt för att kunna reklamera under säsongen.

Har du någon bevisning/intyg på felet så kan du gå till ARN om ni inte kommer överens.

En bra sak i mitt fall var att vi tog in en oberoende segelmakare som tittade på seglen. Hans rekommendation var att de skulle återta seglen. Hans rekommendation byggde framför allt på att vi aldrig skulle kunna komma överens, så det skulle bara bli krångel att försöka någon annan väg. Till mig sa han även mycket om dukkvalitet och deras sätt att göra förstärkningar på. Min uppfattning om loftet i fråga är att de blåser sina kunder, lovar obegränsat, levererar skräp och säger sedan atyt det är så som segel ska se ut. De flesta vet inte bättre.