Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-12-20 - 13:09
Dålig blyköl-5år "gammal" båt

claes söderlund:

hej, Jag har köpt en Diva 34 (35 kallas den nu) för ett år sedan av privatperson. Då var blykölen ok, liksom i våras. Båten kostade 1.2milj. Den sjösattes 03 ,nu 4 säsonger i Mälaren+1 i saltsjön. Vid upptagningen i höst märkte jag att i akterkant av kölens mitt gick det fingrarna bryta loss - som fnöske- materialet! Detta inom ett 12-15x5cm stort område. dvs där var bara ett jack , ett hål kvar... Tydligen handlar det om en "billig" köl, med slaggprodukter i. Det låter för mig som ett konstruktionsfel som säljaren, urspunglige (Bavaria-Divabåtar på Värmdö) borde ta ett ansvar för. En blyköl skall väl inte fragmenteras efter 5år! Vad säger juristen? (ps jag har bilder men de går inte skicka i detta system, då filen blir "för stor") claes Söderlund Ekorrv 18 131 42 nacka (470430-2910) 08-6162329arb, 070-4841075

Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 06:39

Stefan:

Hej! Garantin för fel som funnits vid leveransen/uppkommer senare är normalt 1 år. Sedan har vi i Sverige konsumentköplagen ytterligare ett år. Sedan kan ju tillverkaren ge längre garantier. T.ex. har många nya båtar "osmosgaranti" i 5 år. Förmodligen en garanti utan några kostnader för leverantören, eftersom osmos knappast uppträder på så kort tid. I det här fallet förefaller det som om slaggprodukter har funnits vid gjutningen och att detta kanske inte var så lätt att upptäcka vid tillverkningen. Gjutning av kölar brukar inte vara direkt "high-tech", så nog kan slaggprodukter förekomma både i bly och i järnkölar. Som köpare kan man aldrig kräva något som inte finns i köpeavtalet eller Konsumentköplagen. Däremot så är det så att om Fabola är intresserade av ryktet/att ha nöjda båtägare borde man rimligen kunna ge en s.k. Goodwill så att detta fixas till. Alternativet är ju "Badwill". Har du pratat med Fabola om detta? Utan att veta hur det ser ut... En rengöring av "slaggområdet" och epoxyiläggning borde inte vara alltför komplicerad att utföra. Seglarhälsningar Stefan K, BTN
Jur kand Ande… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 06:39

Jur kand Anders Berg:

Förtydligande av reklamationsrätten. Vanligt är än i dag sammanblandning av garanti- och reklamationsrätts reglerna samt gällande tidsramar. Från den 1 april 2005 är tidsramen att reklamera en vara enligt konsumentlagstiftningen, tre år från inköpstillfället. En handlare som idag säljer en vara och uppger kortare rätt till reklamation, löper risken att köparen häver köpet och kräver skadestånd. på grund av ogiltighet. Hälsningar Anders
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 06:39

Johan Westman:

Detta låter som ett tillverkningsfel. Via en dom i Göta Hovrätt framgår att man även med ett sådant fel skall vända sig mot säljaren då det är säljaren man som köpare har ett avtal med. MVH! JOhan Westman Jurist åt Sxk