Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 10:47
bojförbud

Lena Engfeldt:

Hej, Jag har försökt att finna ut om vad som gäller angående förtöjning vid boj på Västkusten. Jag har inte funnit något om detta på er hemsida därför skriver jag till er. Vi har en segelbåt som det visar seg helt omöjligt att få båtplats till i det området som vi har stuga. Vi har ställt oss i kö och har fått till svar att det kan dröja över tio år innan vi får en båtplats. Privata platser finns inte. Vi noterar samtidigt att en stor mängd av båtägare har lagt ut boj och använder det som förtöjning. Vi funderar nu på att göra detsamma men vill gärna veta vilka regler som gäller. Kan vi lägga ut en boj? Isåfall kan man göra det utan att söka om tillstånd? Med vänliga hälsningar Lena Engfeldt

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 11:28

Johan Westman:

En boj som ligger permanent är en inskränkning för den som äger vattenområdet. Jag har själv lagt ut en boj på eget vatten (men mellan två olika fastigheter) och anmälde detta som ett servitut. Nu vet jag inte om Du avser att lägga bojen på egen tomt eller hur du menade, så ev har jag svarat på fel sak, återkom då gärna. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk
s.h.basse
Senast inloggad: 2013-04-19 - 22:40

Har læst Fråga och svar "Ankringsförbud".

Gennom mera end 20 år har jeg seglat 2 ture mellan Bornholm og Stockholms skärgård om året.

En tur fra Bornholm ca. den 15/5 og åter til Bornholm midsommer. Åter nordover fra Bornholm ca. 15/8 og åter til Bornholm medio September.

Jeg er nu 70 år og kunne tænke mig slippe segla hem til Bornholm Midsommer og åter nordpå i Augusti.

Om jeg får aftal med markägeren og markägaren holder koll på båten, kan jeg da lade båden ligga på samma plats i Skärgården i 5 veckor?

Banner 30

"Søren Spætte"