Hoppa till huvudinnehåll
lassepe
Senast inloggad: 2024-07-15 - 10:06
VHF ingen kontakt

Lars Persson:

Jag har en fast monterad VHF i min båt, samt en ny handburen. När jag har försökt att kommunicera med VHFárna är det bara kanal 16 och L1, L2 som jag får kontakt mellan radioapparaterna. Inga andra kanaler går det att kommunicera med, det är helt tyst. Är det något väsentligt jag missat?

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 18:35

Lars-Göran Sandgren:

Det låter inte helt fel. Jag vet inte vilka kanaler du har tillgängliga, men det borde funka även på kanalerna 72 och 77 de är också simplexkanaler, som är de man kan använda fritidsbåt-fritidsbåt. I VHF kurs-litteratur och Stockholm Radios årliga magasin Till sjöss! kan man läsa vilka kanaler som lämpar sig för kommunikation mellan båtar-landstationer och båtar-båtar samt hur kanalerna är allokerade för olika ändamål. Lycka till! Aquarelle SB3761
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN:

Du har missat att de flesta VHF-kanalerna är avsedda för duplextrafik. Det vill säga att sändning och mottagning sker på olika frekvenser. De fungerar endast för trafik mellan båt och kustradiostation. Titta i Stockholm Radios skrift "Till sjöss". Där står hur både duplex- och simplexkanalerna skall användas på sidan 54. Samma uppgifter finns i läroböcker för VHF certifikat, exempel är "VHF-häftet" som säljs av Kryssarklubbens Sjösäck, www.sxk.se.
Lasse F (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 18:35

Lasse F:

Hej! Du kanske har köpt en handburen som inte "default" är inställd på internationella kanaler. En del startar med US-kanaler och man måste varje gång ställa om manuellt till internationella. Det brukar stå UIC på någon knapp eller i displayen, det uttyds US channels, International Channels och Canadian channels. Många av frekvenserna (särskilt dulpexkanalerna, har jag för mig) är inte kompatibla, men simplexkanalerna 16, 6, 8, 72 och 77 ska i alla fall vara de samma, enligt mitt minne. En gammal handburen Apelco jag använt var USA-specad och startade som de vill over there alltid med US channels. Jag fick då hålla en knapp intryckt ett tag tills det bippade till, så kom I-kanalerna in. Lycka till!