Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Varför krånglar loggen?

Georg:

Jag har sedan många år en digital logg, med paddelhjulsgivare, på min segelbåt. Givaren är monterad en bit för om masten. Den har fungerat utmärkt tills för 2 år sedan. Krånglet: Den visar hastighet m.m., men bara ibland. När båten vårutrustas på land fungerar givaren perfekt. Paddelhjulet snurrar när jag blåser på det, även när jag stuckit ner givaren i sin skrovgenomföring och jag blåser på givaren på skrovets utsida. När båten är i sjön visas ingenting (0 knop), trots att jag enligt GPSen kör 4-5 knop. Träffas båten av en kraftig svallvågg, brukar loggen hoppa igång och visar rätt. Så länge som jag håller hyffsad fart fungerar den (länge, flera timmar). Saktar jag ner till < 1,5 knop brukar loggen sluta att följa med och visar därmed 0 knop. Det hjälper inte att jag ökar farten igen. Jag måste vänta på nästa kraftiga svallvåg och hoppas. Loggen är av fabrikat NASA TARGET. Jag tror inte på glappkontakt eller dylikt i anslutningen mellan givarkabel och instrument. Ett annan givare, testad med båten på land, indikerar inte att det skulle vara fel på givaren eller instrumentet. Det är inte attraktivt att ta ut givaren, eftersom det brukar rinna in ett par lite vatten varje gång, hur snabb man än är. Några tips från någon? Har någon haft liknande problem?

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 22:00

Magnus:

Jag hade ett liknande problem med en SILVA-givare. Felet var att en liten fals på impellerns "nav" var sliten så att det blev för stort spel i axialled. Då tog vingarna i huset ibland och kunde inte komma loss. Så kolla din givare så att det inte glappar så att impellern kan komma i kontakt med huset. Man kan i det läget fila en aning på impellern där den tar emot huset.
Jonas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 22:00

Jonas:

Jag har också haft problem med en Silva paddel. Jag uppfattar det som en slitdetalj som man bör byta om man får problem och åtminstone Silva (nuvarande Nexus) har den som reserdel.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 22:00

Georg:

Tack för förslagen. Jag skall snarast prova dem. Georg
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 22:00

Tomas:

Också haft samma fel. Det visade sig vara glappkontakt där givarkabeln går in i stickkontakten bakom visarinstrumentet -- eller möjligen i själva stickkontakten.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 22:00

Georg:

Hade du samma logg som jag? Hur åtgärdade du glappet? //Georg
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 22:00

Tomas:

Nää, vi har 10 år gamla Autohelm. De kedjekopplas i valfri ordning så vi kopplade om dem i annan ordningsföljd.
arne.ljungdahl
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:49

Arne Ljungdahl:

Gå in på Väster Mälarkretsen, Båttekniska. Läs den sista artikeln "Går din båt saktare med åren. Sjölust nr 4 2010". Lite skit på fel ställe - som man kanske inte tänker på! /ArneLj
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 22:00

Georg:

Lite skit... Det är inte fallet hos mig. Rengjorde röret innan sjösättning samt provade paddelhjulet på plats genom att blåsa på utsidan skrovet resp. snurra hjulet med fingret. Paddelhjulet gick väldigt lätt. Fler ideer och förslag önskas.