Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-16 - 14:41
Strömkarta Skagerack - var?

Georg:

Det lär finnas strömkartor för Skagerack. Är det någon som vet var man får tag i en sådan? Internet? Tacksam för svar.

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i SXK Båttekniska nämnd. :

Jag kopierade strömkartor för Skagerak,Öresund och Östersjön för ca 30 år sedan ur Sjöfartsverkets "Svensk lots". Beträffande tidvattenströmmar i Bohusläns fjordar se: www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Navigation.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 22:37

Seawolf:

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/kattegat.htm Täcker inte norra bohuslän men annars väldigt bra. OBS att strömmen varierar signifikant med vind och tidvatten.
Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 22:37

Göran Weiler:

Den mycket starka Jutska strömmen, en kraftig utlöpare av Golfströmmen sätter nordostvart utefter Danmarks nordvästkust över Skagerack till Pater Nosterskären utanaför Marstrand. Den transporterar ½ - 1 miljon kubikmeter vatten/sekund. Skagerackströmmen längs bohuskusten är nästan permanent nordgående – upp till 2-3 knop, när den är som starkast. Den består av Jutska strömmen som viker av norrut vid Pater Noster och Baltiska strömmen som kommer söderifrån. Skagerackströmmen viker uppåt Kosteröarna av och följer norska sörlandskusten sydvästvart ut mot Nordsjön.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 22:37

Seawolf:

I morgon bitti då vi tänker gå över till Skagen ser det ut som det blir spinnakerslör i medström från Askeröfjorden till Skagens hamninlopp, allt enligt DMI:s förnämliga prognoser, som alltså visar att Jutska Strömmen visserligen oftast är norrut, men inte alltid... :)
Bifogade filer
Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 22:37

Göran Weiler:

När jag seglade förbi de yttersta Pater Nosterskären idag på förmiddagen var strömmen 0,5 knop nordsättande. Seawolf, om du vill ha medström till Skagen, bör du gå över från trakten av Vinga, där du kan få en svag bakström. Själv har jag seglat mellan Sverige och Skagen och retur 3-4 gånger varje år sedan 1974. När man seglade 48-timmars var det särskilt viktigt att ta hänsyn till havsströmmarna. Inte vid något enda tillfälle har det hänt mig att Jutska strömmen från Skagen till Pater Noster har gått "baklänges". Vi drog alltid stor nytta av strömmen från Skagen till Hätteberget och undvek sorgfälligt att gå "fel väg", vilket gav oss många extra sjömil.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 22:37

Seawolf:

Vi hade ungefärligt den ström som DMI prognosticerade när vi gick över direkt från Pater Noster till Skagen. Dvs, svag medströmskomponent. Men det är som sagt lite ovanligt, normalt skall man gå från t.ex. Vinga. Strömmen i själva Pater Nosterområdet med yttre Marstrandsfjorden är ju beryktad för sina nyckfullhet, och kan nog skilja en del mot längre ut. På hemfärden den 23:e (Skagen - Smögen) var strömmen helt normal, alltså 0.5-1.5 knops medström.
Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 22:37

Göran Weiler:

Seawolf, den strömkarta du bifogade i ditt inlägg ovan gäller 22 juli klockan 0800. Är det den som gällde för er överfart? I så fall borde ni inte ha haft den sensationellt ovanliga medström du intygar att ni hade utan fått strömmen tvärs in från styrbord och i huvudsak tryckts söderut och inte mot Skagen. Baltiska strömmen och Skagerackströmmen lär kunna ändra riktning till syd vid kraftig nordlig eller västlig vind men att Jutska strömmen skulle kunna påverkas har jag aldrig upplevt eller hört talas om förrän nu. Prognosen misstämmer fullständigt vad gäller området kring Hätteberget, vilket jag kan intyga, eftersom jag var där och jämförde värdena från min noggrannt kalibrerade distanslogg med GPS-ens värden. Min uppfattning är att dessa strömkartor, liksom motsvarande vindkartor, datagenereras helt automatiskt och grundas på ett antal (fåtal?) delvis osäkra parametrar. Väderprognoserna slår ju ofta(st) fullständigt fel, eftersom lokala variationer inte kan beräknas. Vad är det som säger att strömkartor skulle vara pålitligare?
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 22:37

Seawolf:

Som sagt ovan, under större delen av färden över just den aktuella dagen visade GPS-farten några tiondels upp till en halv knop mer än den (som vanligt för en instrumentingenjör) välkalibrerade fartloggen. Undantag för c:a sista timmen då det gick några tiondelar emot oss. Hätteberget och yttre Marstrandsfjorden är ju bara en liten isolerad del av överfarten. Det som är intressant med DMI:s prognoser är inte om de är helt perfekta, utan att de visar att den gängse uppfattningen om Jutska strömmen visserligen är riktig i genomsnitt, men att kraftiga avvikelser förekommer. Jag borde ha bifogat strömprognoser för andra tidspunkter för den aktuella dagen för det skiljer signifikant efter några timmar. Hur som helt är det ju trevligt att känna till aktuell strömprognos när man väljer sina rutter. GPRS i mobilen till den bärbara gör ju det hela åtkomligt i båten för den som vill roa sig...
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 22:37

Seawolf:

För att illustrera variationerna bifogas några prognoser för ett halvt dygn från nu med tre timmars intervall. Tidpunkten just nu är ju helt slumpartad. Som synes sker det en hel variation...och vid omslag mellan hög- och lågtryck och kraftiga vindar i ovanlig riktning sker det förstås ännu större avvikelser från medelvärdet.....
Bifogade filer
Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 22:37

Göran Weiler:

Det är väl lika bra att vi reder ut det här grundligt. Ska vi göra ett par turer tur och retur Hätteberget - Skagen och i detalj jämföra våra egna iakttagelser med DMI:s strömprognoser? Jag har tid när som helst i nästa vecka. Ska vi ta din eller min båt - eller båda?
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 22:37

Seawolf:

Det var väl Mark Twain som formulerade denna gradering av osanningar tror jag. Det är ju alltid trevligt att segla till Skagen, och sista helgen i augusti är det extra trevligt som bekant. Men det torde inte ge ett signifikant resultat att jämföra DMI:s prognosmodells övergripande kvaliteter mot ett enda stickprov i en enda (visserligen rörlig men ändå) mätpunkt :-)