Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-16 - 14:41
Seaclear

Per:

Hej! Har problem att få igång seaclear med min usb gps! Visst är det så att programmet skall fungera med en gps som klarar NMEA?? (Måste jag ha motagning för att den röda rutan skall försvinna? (Har bara provat detta innomhus!)) Mvh Per

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Ja den röda rutan skall vara grå när du har mottagning. Kan vara svårt att få signal i ett fönster, prova utomhus. Har du ställt in rätt com port?
Bifogade filer
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 08:14

Seawolf:

Först och främst skall man installera drivrutinerna som skall följa med USB-GPS:en. Sen skall man se till att starta datorn innan man pluggar in USB-GPS:ens yttersta del i den kabelstump som sitter närmast datorn. Annars brukar Windows uppfatta GPS-en som en mus, och muspekaren på skärmen sätter igång med allehanda vansinnigheter. Innan första gången man kör igång Seaclear går man sen till Kontrollpanelen, väljer System, väljer Hårdvara, sedan Enhetshanteraren, sedan Portar, och ser efter vilken eller vilka COM-portar som finns. Den som skapats av drivrutinerna för USB-GPS:en har oftast högst nummer. Därefter kan man stänga ned allt som har med kontrollpanelen att göra. Sen startar man Seaclear, väljer Verktyg, Egenskaper, Comm, och där väljer man PC-port lika det COM-nummer man fann via Kontrollpanelen etc. Spara, och stara om Seaclear. För att se att råkommunikationen mellan Seaclear och GPS fungerar, kan man i Seaclear välja Verktyg, System, NMEA input monitor och NMEA output monitor. Då skall man se en massa (obegripligt för de flesta) tecken listas i fönstren, och detta visar att råkommunikation föreligger. Efter några minuter brukar GPS:en ha fått fram sin position, och då skall Seaclear funka OK. Men bara om GPS:en har fri sikt till minst halva himmelssfären....
per (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 08:14

per:

Tack för hjälpen! Det funkade när jag gick ut på en mer öppen plats. Mvh Per
micke (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 08:14

micke:

ha pucken inkopplad när du startar datorn