Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Nytt navigationsprogram - OpenCPN

Jonas Åberg:

Det finns ett nytt navigationsprogram att testa och om man vill, hjälpa till att utveckla. Det är ett "open source" program, källkoden finns alltså tillgänglig och man kan lämna synpunkter på funktioner man vill ha med och hjälpa till med buggtestning. Självklart kan man om man vill bara ladda ner installera. All konversation sker på engelska men om man skriver på svenska så är vi flera svenskar som säkert kan hjälpa till med att översätta önskemål eller framföra bugg/felrapporter. Programmets hemsida: www.opencpn.com Diskussionen om utvecklingen förs här http://www.cruisersforum.com/forums/f134/ Programmet är fortfarande i sin linda men fullt användbart. Tänk på att framföra alla synpunkter och fel som hittas så att det kan bli bättre. mvh Jonas

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Har kört OpenCPN 1 vecka utan anm. 1sta varianten hängde sej men efter nyinstallation fungerar den helt Ok. Pga. isen har jag bara kunnat "torr" köra. Kört både med "färska" BSBkort och äldre C-map bägge med AIS.
Bifogade filer
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Jag har nu kört programmet i ca en vecka med GPS inkopplad, en gång har programmet hängt sig, kan lika väl vara datorns fel. Vad värre är att pekaren inte har samma position som min GPS, det skiljer 0,93M i rakt nordlig riktning. Samma sak när jag vill göra en rutt så hamnar punkten 0,93 M norr om där jag klickar i kortet. Kan det vara samma fel som du har med AIS målen Lasse? Jag använder Soltekniks kort från 2006. I danska gamla kort blir det rätt. Jag får inte S 57 korten att visas. Dessutom saknas mängder av inställningar som man är van vid. Hälsningar Ove
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Hej Ove Ligger infrusen, eventuellt kommer en isbrytare på måndag och bryter upp viken, då skall jag ut och köra Open "live". Gjorde en rutt i går, som jag torrseglade och "styrde" från GPSen i simuleringsläge, såg inga "konstigheter". De skeva korten känner jag igen, Seaclear hade samma problem, i en "ny" variant. Skrev till Olle om det, och han rättade till det. Nästa version funkade ok. Håller med om att flera funtioner saknas Opencpn. Bla. "lock ahead" Får inte "nattsänkning" att fungera med BSBkort med C-Map helt ok. Men det är ett program under utveckling. Jag ser fel på positionen, nu när du påpekar det. Ändrade GPSen till att visa Grader, Minuter, Sekunder och då stämmer det. Skall bli intressant att följa detta program, kan bli bra om något år. I forumet http://www.cruisersforum.com/forums/f134/ diskuteras OpenCPN. Min "skriv" engelska är så dålig att jag inte vill gå in och diskutera, men läsa går bra. När jag ville byta från AIS/GPS till GPS i en dator gick det inte, Open har tydligen låst sej på fel baudrate. Nyinstall. i annan dator och GPSen fungerar, där kör jag i simuleringsläge på GPSen.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Jag har några gamla BSB kort från solteknik från 2001, i dessa är pekaren och rutterna rätt. Jag har kört i bilen och spåret blir rätt i båda korten. I SeaClear är pekaren rätt i bägge korten, något lurt är det. Hälsningar Ove
Jonas Åberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:45

Jonas Åberg:

Skillnaden i position mellan OpenCPN och Seaclear har observerats och diskuteras på Cruising Forum tex här: http://www.cruisersforum.com/forums/f134/charts-31346-31.html Problemet är det sätt som programmet använder referensinformationen för sjökortet. Varje punkt/pixel i sjökortet motsvarar en Lat/Lon position. I programmet finns en funktion som översätter varje x,y mot en latitud longitud med hjälp av en matematisk funktion. Denna fungerar bättre i Seacler än i OpenCPN just nu. Problemet är större uppe på våra breddgrader och har uppmärksammats tidigare. Jag gissar och hoppas att detta kommer att åtgärdas i kommande versioner. /Jonas
Jonas Åberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:45

Jonas Åberg:

Lasse, menar du med "Look Ahead" möjligheten att visa mer sjökort för om båten än akter om? Det är en bra ide. Skriver in det "önskalistan" Fler önskemål? "Nattsänkningen" av ljusstyrkan av BSB kort har jag skrivit in på "önskelistan" sedan tidigare. Jonas
Jonas Åberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:45

Jonas Åberg:

Lasse, Vilket "Skevt" kort är det som blir helt fel? Svenskt? Kan du kolla nummer och revison så ska jag se om jag möjligen har samma och titta på det. /Jonas
Jonas Åberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:45

Jonas Åberg:

Lasse, Vilket "Skevt" kort är det som blir helt fel? Svenskt? Kan du kolla nummer och revison så ska jag se om jag möjligen har samma och titta på det. /Jonas
Jonas Åberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:45

Jonas Åberg:

Ove, Vad saknar du? Lista gärna i prioritetsordning! /Jonas
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Vid nattsänkning med BSB "sänks" bara ramen inte kortet. Vill ha mera "kort" i färdriktningen. Vill ha större siffror på "Avstånd / Bäring "från egen båt och ETA fram till "pekad" pos. Gärna i eget "fönster" Med skevt kort menar jag kort som inte har norr upp Exv. 9312 nedan kopia på BSBfilen. !Copyright Solteknik HB 2008 All right reserved CHT/NA=9312 gotaalv HFA1015:Lasse Lundell NU=9312 gotaalv CHF/GENERAL CED/SE=1,RE=1,ED=03/22/08 VER/1.1 CHK/1,9312 gotaalv_1 CGD/Bottenviken ORG/Sjöfartsverket K01/NA=9312 gotaalv HFA1015:Lasse Lundell ,NU=9312 gotaalv_1,TY=BASE FN=9312 gotaalv_1.KAP Du kan få kortet i "utvecklingssyfte" Bild: M/V Baltic Print har hamnat uppe på land i Frihamnen 0,5 Nm fel Rätt läge är vid krysset i nedre högra hörnet.
Jonas Åberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:45

Jonas Åberg:

Hej Lasse, Dina två första är rapporterade till utvecklarna. Du har en poäng i större fontstorlek, jag har sett andra med ösnkemål om att kunna styra storleken på fonter och ikoner och beroende på hur stor skärm man har så kan detta vara vettigt. Jag ser problemet med det skeva kortet. Det är uppmärksammat att kalibreringen för vissa kort fungerar sämre. Jag ska beskriva det du upptäckt mer i detalj och rapportera det, förhoppningsvis kan vi få upp det på prioritetslistan. Jonas
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

OpenCPN går inte att köra i 9600 baud http://www.maringuiden.se/forum/;thread=237264