Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Lutande kompassros

Tomas:

Har en gammal skottmonterad kupolkompass från Suunto -- stor och lätt at läsa. Men i år har kompassrosen, själva skivan, börjat luta alldeles väldigt. Spriten verkar vara ok, kompassens alltså och rosen verkar snurra fritt men lutar så mycket att jag är rädd för att den kan fastna och då visa totalt fel givetvis. Har inte gjort några speciella ändringar eller nya installationer som skulle kunna vara orsaken. Har någon ett tips på åtgärd -- förutom att köpa en ny förstås?

KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Boerja med att lyfta ur kompassen och se hur den baer sig aat. Om den beter sig normalt saa har du ett magnetfaelt vid kompassens placerig i skottet, om felet kvarstaar kan det vara fel i kompassrosens upphaengning. Kontakta en firma som saeljer SUUNTO. Bortse fraan stavningen, jag sitter vid en dator med polsk teckenuppsaettning. Lycka till. KJELLF
Johan S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:59

Johan S:

Kompasser byggs med mer eller mindre "barlast" för att "luta rakt" då man befinner sig i den zon de är byggda för. Det jordmagnetiska fältet är alltså olika lutande beroende på latitud. Det du beskriver får mig att tänka - kan det vara så att din barlast (motvikt) lossnat / hamnat på fel plats? FÖrändrar inte Kjells förslag att kontakta Suunto's agent i Sverige. Ev Amer Sports Sverige AB i Borås
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:59

Tomas:

Tackar för råden. Nu har jag dock inte gjort någonting alls åt kompassen -- för den har efterhand rätat upp sig på egen hand och är nu nästan normal igen. Så kan det gå.